Overlay
što odabrati?

Minusi i plusevi svemirske utrke ‘Netflix vs. Disney+‘: pogledali smo dvije serije o osvajanju svemira iza kojih stoje konkurentski streaming divovi

Piše Marko Njegić
3. prosinca 2020. - 19:19

Svemirska utrka na malim ekranima gotovo da je ekvivalentna pravoj "space race" u šezdesetima između Amerike i Rusije. Razlika je samo što se Amerika utrkuje sama sa sobom. Konkretno, u utrci se nalaze dva američka "streaming" diva, tj. dvije američke serije – Netflixova "Away" i "The Right Stuff" iza koje stoji Disney+, u kombinaciji s National Geographicom. U jednom trenutku, pri samom pri početku osmodijelne serije "The Right Stuff", netko kaže da ako i lansiranje uspije, ono iz 1961. u floridskom Cape Canaveralu, Amerika je svejedno iza Rusije.

Ne znači nužno da je Disney+ u ovom slučaju Rusija, ali s obzirom da je "The Right Stuff" krenuo s emitiranjem mjesec dana nakon "Away" i protegao se sve do kraja studenoga (jedna epizoda tjedno), ova opaska zvuči metafilmski, posebice kad znamo za Netflixovu praksu puštanja serija odjednom, da budu spremne za "bindžanje". Pa ipak, utjeha za Disney+ je da su zakasnile i jedna i druga serija podatne za maratonski "binge" tko voli ovakve stvari i ima viška vremena, počevši od "The Right Stuff".

Prestigla ih je, naime, prošlogodišnja serija na temu američkog svemirskog programa, superiornija "For All Mankind" u produkciji Apple TV+, koja je ponudila alternativni pogled na događaje iz 1969. (SSSR pobijedio SAD u osvajanju Mjeseca), da ne govorimo o tome koliko su ih sve skupa preduhitrili filmovi. "Gravitacija", "Interstellar", "Marsovac", "Prvi čovjek", "Lucy na nebu", "Ad Astra" i "Proxima", pa i dokumentarac "Apollo 11", bavili su se putovanjem u svemir unatrag sedam godina i utjecali na ove serije.

Netflixov "Away" najviše se ugledao na "Gravity" (scene popravljanja letjelica), "The Martian" (Mars kao konačno odredište) i "Proximu" (žena, majka, astronautkinja), a "The Right Stuff" na "First Mana" (pionirski letovi u svemir) i "Hidden Figures" (NASA-ina mašinerija). Kvragu, "The Right Stuff" je utemeljen na istoimenom, pokerima Oscara nagrađenom filmu Philipa Kaufmana iz 1983., jednom od najboljih iz prve polovice osamdesetih, kod nas poznatom po naslovu/prijevodu "Put u svemir".
Kaufmanov klasik se pokazao kao preteško breme za seriju koju je izvršno producirao Leonardo DiCaprio, a također se nadahnula i bestselerom Toma Wolfea prilikom dramatizacije istinitih događaja. Možda se zato novi "The Right Stuff" odmakao od staroga. Serija se bavi testnim pilotima iz "Mercury 7" ekipe koji su postali prvi NASA-ini astronauti, ali stavlja fokus na Johna Glenna i Alana Sheparda (Patrick J. Adams, Jake McDorman).

Međutim, u njoj nema i najvećeg od njih, legendarnog Chucka Yaegera, iako je bio protagonist knjige i filma, u odličnom tumačenju Sama Sheparda, potvrđenom nominacijom za Oscara. Dostojnu zamjenu za Sheparda bilo bi teško naći, no "The Right Stuff" se nije pretjerano usrećio ni s Adamsom i McDormanom kao nedostojnim nasljednicima Eda Harrisa i Scotta Glenna u ulogama Glenna i Sheparda, a ni u ostatku ekipe nema približne face na tragu Dennisa Quaida, Freda Warda i Lancea Henriksena (izvorni tumači Gordona Coopera, Gusa Grissona i Wallyja Schirre).

Srećom, serija je svjesna toga i rabi ponešto drukčiji pristup priči bivajući više serijski svedeniji "Mad Men" u natjecanju među pilotima nego epsko-filmski "The Right Stuff", ali s dovoljnim patriotskim nabojem i hladnoratovskim kontekstom da bude zanimljiva, premda je pomalo preduga i repetitivna, ima puno likova, a malo prave drame. Opet, uzevši u obzir dosadašnje projekte s logom Disney+ ("Mandalorian"), ovo je najdramskiji i najzreliji materijal "streaming" servisa koji će, ako ništa drugo, ući u njegovu povijest i pamtit će se barem po tome.

S druge strane, Netflix je s dramama na "ti", no "Away" baš i neće ispisati neku novu televizijsko-dramsku povijest. Nastupni kadrovi su potentni i pamtljivi (Zemlja kao franja u ruci astronautkinje na Mjesecu), kao i čitava prva epizoda u režiji iskusnog filmaša Edwarda Zwicka ("Legenda o jeseni", "Posljednji samuraj"). Kako serija napreduje, sve se više nastanjuje u balonu sapunice i postaje "soap opera" iz dubokog svemira s nekim neuvjerljivim proizvoljnostima.

Npr. Emma Green, astronautkinja i predvodnica misije na Mars u tumačenju dvostruke oskarovke Hilary Swank, može iz svemira nesmetano komunicirati preko mobitela s mužem i kćerkom (Josh Charles, Talitha Eliana Bateman) na Zemlji. Obnašajući i ulogu izvršne producentice, Swank je dobra i serija hvalevrijedno, mada ni blizu toliko umješno i nijansirano kao "Proxima", povlači paralelu između zahtjevne uloge astronautkinje i majke koja traži veliku fizičku i psihičku snagu.

Problem je što se "Away", da "opravda" nepotrebnih deset epizoda, trudi minutažno obogatiti i druge astronaute, makar nisu toliko interesantni, tj. interesantnije je ono što predstavljaju, primjerice da je Kineskinja Lu Wang (Vivian Wu) lezbijka koja je istospolnu vezu morala skrivati u Kini. Odvojenost Emme i Lu od bližnjih koincidira s koronskom odvojenosti mnogih tijekom "lockdowna" i komunikacija iz daljine ("away") bliskija nam je nego ikad prije. No, "Away" rijetko uspijeva izazvati emocije zato što se emotivni ulozi gube u repetitivnostima i praznim hodovima između epizoda, od prve do desete, akcijski također, unatoč tome što je propisan budžet vidljiv u ponekom izlasku iz svemirskog broda za popravak nečega itd.

Šteta, jer "Away" znade na mahove iznenaditi, čak i orkestrirati poneku filmski magičnu scenu kakva se ne viđa često na TV-u (kapi umjesto suza na Emminu licu), ali nije isključeno da ćete osjetiti zamor materijala prije nego što ljudska noga stupi na Mars (tek) nekih sedam minuta uoči kraja serije. Iako smo 2020. i šire vidjeli puno lošije televizije od "Away", ne iznenađuje da Netflix nije naručio drugu sezonu, na žalost Swank i njezinih fanova, a za razliku od Disneyja. "The Right Stuff" će nastaviti istraživati svemir. "Away" će ostati izgubljen u svemiru.

SERIJA: Away/The Right Stuff; drama; SAD, 2020. KREATORI: Andrew Hinderaker/Mark Lafferty ULOGE: Hilary Swank, Josh Charles/Patrick J. Adams, Jake McDorman OCJENA: ** ½ (prva serija) *** (druga)

21. travanj 2024 20:30