stdClass Object ( [id] => 1349810 [title] => Prvu je maglu Šabac preživio: priča o tragediji koja je postala simbol stradanja pomoraca [alias] => prvu-je-maglu-sabac-prezivio-prica-o-tragediji-koja-je-postala-simbol-stradanja-pomoraca [catid] => 420 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Strašna je drama sažeta u nekoliko redaka ispisanih gusjim perom u znamenitoj Lloyd‘sovoj knjizi smrti: 7. siječnja 1962. parobrod Šabac je potonuo šest milja od Dovera, nakon sudara u gustoj magli s brodom Dorington Court. Od 33 člana posade preživjela su petorica. Bio je na putu iz Ploča u Rotterdam s teretom boksita.

Smrt broda riječke Kvarnerske plovidbe i 28 pomoraca zavila je Jadran u crno, a Šabac je bio i ostao simbolom stradanja naših pomoraca, uz bok tragedijama Petra Zoranića, Tise, Kaprija, Dunava... Ni do danas nisu zaboravljeni, pisalo se i danas se piše, no o Šapcu i jednoj drugoj engleskoj magli nema ni retka.

Dvije fotografije

Zato priču o brodovima i sudbinama po mjeri i želji naših čitatelja, štovatelja crno-bijeloga svijeta, počinjemo s čak dvije fotografije parobroda snimljene na engleskim obalama Sjevernoga mora prije ravno 70 godina. Nema na tim dojmljivim slikama ni traga od engleske magle, premda je ona kriva za sve. Fotografije teretnjaka nasukanoga high & dry, kako bi kazali Englezi, već su odavno stigle na Jadran, ali je trebalo vremena da se dozna gdje su i kada snimljene.

Bilo je to 19. svibnja 1953. godine na obali sjevernoga Yokshirea. Toga je utorka i more i kopno pokrivala gusta magla, prizor posve uobičajen i Englezima nimalo uzbudljiv. Sve dok se iza podneva magla nije razišla, a na suhom se ukazao crni parobrod! I to na samome rtu Kettleness Point, na rubu zaljeva Runswick Bay. Doskora je doplovio spasilački čamac Robert Patton-The Always Ready znamenite britanske udruge RNLI (Royal National Life Boat Institution).

Pokazalo se da je to jugoslavenski parobrod Šabac, te da ni brodu ni posadi pomoć nije potrebna. To se potvrdilo kad se predvečer brod sam odsukao i otplovio. No, bio je nasukan dovoljno dugo da lokalni fotografi mogu načiniti izvrsne snimke. Kako se nije radilo o havariji niti je brodu bila pružena pomoć, nasukavanje na Kettleness Pointu nije ni zabilježeno u Lloyd‘sovim Casualty reportima.

Saveznička zapljena

No, zabilježio je to RNLI u svojim izvješćima koja su danas dostupna i na internetskim stranicama. Jedino je ostalo nepoznato što je Šabac tada radio uz obalu Yorkshirea, otkud je stigao i kamo je otplovio.

---

image

Na meti fotografa – još jednom Šabac

---

Kažimo nešto o tome teretnjaku dugom 105 i širokom 14 metara, nosivosti 4855 tona, sa slabašnim parnim strojem od 1450 konjskih snaga i brzinom od 10 čvorova. Izgrađen je 1922. u brodogradilištu Stettiner Oderwerke A.G. u Grabowu, dijelu tada njemačkoga Stettina, a danas poljskoga Szczecina. Naručila ga je poznata kompaniju Leonhardt & Blumberg iz Hamburga, a zaplovio je kao Marie Leonhardt. Ratne kronike bilježe da su ga saveznički avioni potopili u Hamburgu u lipnju 1944., ali je doskora izvađen i popravljen.

Saveznici su brod zaplijenili te ga 1946. godine, dok se ne odredi njegova konačna sudbina, povjerili Kraljevini Norveškoj. Dobio je ime Skottnes, a njime je upravljala tvrtka Rafen & Loennechen iz Osla. Već 1947. saveznička agencija IARA (Inter-Allied Reparation Agency) dodijelila je parobrod Jugoslaviji. U rujnu je, pod imenom Šabac, ušao u sastav Jugoslavenske linijske plovidbe, koja će ga 1957. prepustiti Kvarnerskoj plovidbi. Pet godina poslije nestat će u magli ledenoga La Manchea...

IARA je 1947. godine, kao dio njemačkih ratnih reparacija, dodijelila Jugoslaviji i motorni brod Neisse, vrlo zanimljivog životopisa. Izvorno je to bio putničko-teretni brod, dug 99.6 i širok 14 metara, izgrađen 1926. u Hamburgu za kompaniju Horn Linie. Isprva se zvao Minna Horn, a kad je 1930. potpuno preuređen postao je nadasve skladni Claus Horn. Devet godina poslije prodan je tvrtki Westindische Schiffahrts, koja mu skraćuje ime u Claus i žurno ga preprodaje Ratnoj mornarici.

---

image

Teretnjak kao jahta – Claus Horn u najboljim danima

---

Parobrod Croatia

Postaje matični brod vježbovnih podmornica, da bi nakon preuređenja 1941. dobio ime Neisse i služio kao matica borbenih podmornica. Iz rata je, za divno čudo, izašao neoštećen, pa su ga Saveznici već 1945. koristili u razminiranju njemačkih luka, a koncem 1946. postaje studentski dom Sveučilišta u Kielu. Nakon što ga je IARA dodijelila Jugoslaviji, brod je obnovljen da bi 1948. dobio ime Topusko i oznake Jugolinije. Kronike Brodospasova rezališta u Svetome Kaji bilježe da je tamo doplovio 2. studenoga 1961. godine.

Tri godine poslije, u lipnju 1964., u dugoj koloni Jadrolinijinih bijelih veterana, u Sveti Kajo je doplovio Kormat, časni starac od 73 ljeta! Fotografija nastala nedugo prije ultime partence otkriva linije dobrodržećega parobroda iz 19. stoljeća. A Kormat je to zaista i bio. Istini za volju pod tim ga imenom malo tko pamti, no kažete li Kostrena mnogi će ga se u Rijeci, Zadru, Splitu, Dubrovniku i Kotoru sjetiti.

Priča započinje u studenome 1891. godine kada je u Kielu, u znamenitome brodogradilištu Howaldtswerke, obavljena svečana primopredaja parobroda Croatia. Izgrađen je za Ugarsko-hrvatsko dioničko pomorsko parobrodarsko društvo, opće znano kao Ungaro-Croata, brodarsku tvrtku koje je netom bila utemeljena u Rijeci. Tri mjeseca poslije predan je i njegov blizanac Hungaria.

---

image

Kormat u miru – uoči puta u Sveti Kajo

---

Bili su to parobrodi u vrhu tadašnje linijske obalne plovidbe. Dugi 53.2 i široki 7.42 metra, mogli su ukrcati 200 putnika i 150 tona tereta, a brzinom od 12.5 čvorova pokretao ih je parni stroj od 670 konjskih snaga. Odmah po isporuci Croatia je zaplovila na brzoj pruzi Rijeka – Kotor.

Crni dani Sansega

Pod tim će imenom broditi do 1923. kada ulazi u flotu novoga brodara, Jadranske plovidbe d.d. iz Sušaka, te postaje Hrvatska. Zvat će se tako do propasti Kraljevine Jugoslavije u Travanjskome ratu 1941., od kada plovi kao talijanski Sansego. U ratnim se kronikama to ime ne spominje do novoga sloma, kapitulacije Italije u rujnu 1943. godine. A onda slijede crni dani. Parobrod preuzimaju Nijemci, ostavljaju mu ime Sansego, a njime upravlja Mittelmeer Reederei iz Hamburga.

No, na krmi je zastava Talijanske socijalne republike (RSI – Repubblica Sociale Italiana), koju je Benito Mussolini utemeljio na ostatku Italije pod njemačkom kontrolom. Posadu većinom čine pomorci iz Dalmacije i Istre. Tako se u ratnim kronikama kao zapovjednik Sansega navodi kap. Marko Aleksić iz Korčule. O njemu se govori kao slavnome i nezaboravnome čovjeku (famoso ed indimeticabile).

Kad su Saveznici počeli bombardirati Zadar u studenome 1943. godine, počela je i evakuacija grada, ponajviše parobrodima Sansego i Eneo. U talijanskim arhivama nalazimo podatak da je samo na četiri putovanja u ožujku i travnju 1944. Sansego prevezao 2400 ljudi, a kap. Aleksić postao je legenda. I brod i ljudi izvukli su se iz pakla Zadra.

Nijemci su brod poslali na Lošinj kako bi održavao veze s Istrom i Trstom. I te su vode postale nadasve pogibeljne kad su saveznički zrakoplovi počeli žestoko tući po njemačkim uporištima. Tada se prvi put osjetila moć raketa, jer su koristili njima naoružane britanske zrakoplove Bristol Beaufighter. Polijetali su s aerodroma Biferno u pokrajini Molise i učas stizali do Lošinja.

Prepuštanje imena

Posebno je na udaru bilo brdo Tovar gdje su se Nijemci učvrstili u teško osvojivoj tvrđavi iz doba Austro-Ugarske. U tim su napadima glavnu ulogu imali Beaufighteri iz sastava Južnoafričkoga ratnoga zrakoplovstva (SAAF), čiji piloti nisu propuštali priliku da potope svaki brod na kojega naiđu. Tako se posada Sansega nije mogla nadati ničemu dobrome. Konac svibnja 1944. bio je najgori, a napadi na Tovar neprestani.

---

image

Sansego u ratu - u svibnju 1944. na udaru raketa

---

Južnoafrikanci su sve snimali, a mi objavljujemo fotografiju raketnoga napada na Sansego kobnoga 27. svibnja 1944. godine. Radnici brodogradilišta Picinić uspjeli su, već prvih dana mira, parobrod izvaditi iz mora i osposobiti ga za tegljenje do Kraljevice pod novim/starim imenom Hrvatska. Premda mu je tada već bilo 55 ljeta, temeljito je obnovljen, te je mogao ukrcati 530 putnika i 360 tona tereta. U siječnju 1947. bio je jedan od najboljih parobroda od kojih je nastala Jadrolinija. Samo tada se zvao Kostrena.

Sljedećih će 15 godina ploviti na dobro mu znanoj putničko-teretnoj pruzi Rijeka-Split-Dubrovnik-Kotor, s ljetnim produžetcima do Ulcinja. Jedina će promjena nastupiti kada je 1961. Jadrolinija ime Kostrena prepustila Jugoliniji za novi brod iz 3. maja. Starac iz Kiela nazvan je Kormat, po otočiću između Cresa i Krka. Kako bilo, Sveti Kajo nije ga još dugo čekao...

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => TRAGEDIJA RIJEČKOGA PAROBRODA IZ SIJEČNJA 1962. I DANAS JE SIMBOL STRADANJA NAŠIH POMORACA, NO MALO SE ZNA DA JE ŠABAC I MNOGO PRIJE IMAO NEVOLJA S ENGLESKOM MAGLOM [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => brodovi i sudbine [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [extra_fields_search] => TRAGEDIJA RIJEČKOGA PAROBRODA IZ SIJEČNJA 1962. I DANAS JE SIMBOL STRADANJA NAŠIH POMORACA, NO MALO SE ZNA DA JE ŠABAC I MNOGO PRIJE IMAO NEVOLJA S ENGLESKOM MAGLOM brodovi i sudbine 2 0 8319 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2023-11-16 21:16:13 [created_by] => 3261 [created_by_alias] => MARIJAN ŽUVIĆ [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2023-12-23 10:38:48 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2023-12-23 10:38:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 0 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 420 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--sa-svih-strana [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Sa svih strana [pageclass_sfx] => page--zdravlje-u-fokusu [menu-meta_description] => Donosimo mozaične vijesti i zanimljivosti vezane uz more, kao i kulinarske recepte za morska jela. Za Otvoreno more pišu Tonka Alujević i Edo Šegvić, na pitanja čitatelja odgovara Alen Soldo. Pogledajte i predivne galerije Srđana Vrančića koji snima vrhunske podvodne fotografije, a na njima su najčešće tropske ribe i ostale egzotične morske životinje. [menu-meta_keywords] => Tonka Alujević, Alen Soldo, Edo Šegvić, povijest pomorstva, luksuzna jahta, morski recepti, morsko jelo [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => TRAGEDIJA RIJEČKOGA PAROBRODA IZ SIJEČNJA 1962. I DANAS JE SIMBOL STRADANJA NAŠIH POMORACA, NO MALO SE ZNA DA JE ŠABAC I MNOGO PRIJE IMAO NEVOLJA S ENGLESKOM MAGLOM [metadata] => robots= author= title=Prvu je maglu Šabac preživio: priča o tragediji koja je postala simbol stradanja pomoraca page_title=Prvu je maglu Šabac preživio: priča o tragediji koja je postala simbol stradanja pomoraca [metakey] => brodovi i sudbine, marijan žuvić, brod Šabac, sansego, Kormat, Claus Horn [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2023\/11\/16\/26067182.jpg","\/images\/slike\/2023\/11\/16\/26067180.jpg","\/images\/slike\/2023\/11\/16\/26067181.jpg","\/images\/slike\/2023\/11\/16\/26067183.jpg","\/images\/slike\/2023\/11\/16\/26067184.jpg","\/images\/slike\/2023\/11\/16\/26067185.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Privatna arhiva Marijana \u017duvi\u0107a","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

Slika za sva vremena \u2013 \u0160abac <\/em>na Kettleness Pointu<\/p>","

Teretnjak kao jahta \u2013 Claus Horn<\/em> u najboljim danima<\/p>","

Kormat <\/em>u miru \u2013 uo\u010di puta u Sveti Kajo<\/p>","

Na meti fotografa \u2013 jo\u0161 jednom \u0160abac<\/em><\/p>","

Sansego <\/em>u ratu - u svibnju 1944. na udaru raketa<\/p>","

Topusko<\/em> na kraju puta u Svetome Kaji<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1262","hd_26067182_1920.jpg":"1920x1080","k_26067182_1280.jpg":"1280x1280","k_26067182_1024.jpg":"1024x1024","k_26067182_640.jpg":"640x640","k_26067182_480.jpg":"480x480","k_26067182_340.jpg":"340x340","k_26067182_220.jpg":"220x220","o_26067182_1280.jpg":"1280x841","o_26067182_1024.jpg":"1024x673","o_26067182_640.jpg":"640x420","o_26067182_480.jpg":"480x315","o_26067182_340.jpg":"340x223","o_26067182_220.jpg":"220x144","h_26067182_1280.jpg":"1280x854","h_26067182_1024.jpg":"1024x683","h_26067182_640.jpg":"640x427","h_26067182_480.jpg":"480x320","h_26067182_340.jpg":"340x227","h_26067182_220.jpg":"220x147","pp_26067182_1280.jpg":"1280x1628","pp_26067182_1024.jpg":"1024x1303","pp_26067182_640.jpg":"640x814","pp_26067182_480.jpg":"480x611","pp_26067182_340.jpg":"340x432","pp_26067182_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1183","hd_26067180_1920.jpg":"1920x1080","k_26067180_1280.jpg":"1280x1280","k_26067180_1024.jpg":"1024x1024","k_26067180_640.jpg":"640x640","k_26067180_480.jpg":"480x480","k_26067180_340.jpg":"340x340","k_26067180_220.jpg":"220x220","o_26067180_1280.jpg":"1280x788","o_26067180_1024.jpg":"1024x630","o_26067180_640.jpg":"640x394","o_26067180_480.jpg":"480x295","o_26067180_340.jpg":"340x209","o_26067180_220.jpg":"220x135","h_26067180_1280.jpg":"1280x854","h_26067180_1024.jpg":"1024x683","h_26067180_640.jpg":"640x427","h_26067180_480.jpg":"480x320","h_26067180_340.jpg":"340x227","h_26067180_220.jpg":"220x147","pp_26067180_1280.jpg":"1280x1628","pp_26067180_1024.jpg":"1024x1303","pp_26067180_640.jpg":"640x814","pp_26067180_480.jpg":"480x611","pp_26067180_340.jpg":"340x432","pp_26067180_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1750x2638","hd_26067181_1920.jpg":"1920x1080","k_26067181_1280.jpg":"1280x1280","k_26067181_1024.jpg":"1024x1024","k_26067181_640.jpg":"640x640","k_26067181_480.jpg":"480x480","k_26067181_340.jpg":"340x340","k_26067181_220.jpg":"220x220","o_26067181_1280.jpg":"1280x1929","o_26067181_1024.jpg":"1024x1543","o_26067181_640.jpg":"640x964","o_26067181_480.jpg":"480x723","o_26067181_340.jpg":"340x512","o_26067181_220.jpg":"220x331","h_26067181_1280.jpg":"1280x854","h_26067181_1024.jpg":"1024x683","h_26067181_640.jpg":"640x427","h_26067181_480.jpg":"480x320","h_26067181_340.jpg":"340x227","h_26067181_220.jpg":"220x147","pp_26067181_1280.jpg":"1280x1628","pp_26067181_1024.jpg":"1024x1303","pp_26067181_640.jpg":"640x814","pp_26067181_480.jpg":"480x611","pp_26067181_340.jpg":"340x432","pp_26067181_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1213","hd_26067183_1920.jpg":"1920x1080","k_26067183_1280.jpg":"1280x1280","k_26067183_1024.jpg":"1024x1024","k_26067183_640.jpg":"640x640","k_26067183_480.jpg":"480x480","k_26067183_340.jpg":"340x340","k_26067183_220.jpg":"220x220","o_26067183_1280.jpg":"1280x808","o_26067183_1024.jpg":"1024x646","o_26067183_640.jpg":"640x404","o_26067183_480.jpg":"480x303","o_26067183_340.jpg":"340x214","o_26067183_220.jpg":"220x138","h_26067183_1280.jpg":"1280x854","h_26067183_1024.jpg":"1024x683","h_26067183_640.jpg":"640x427","h_26067183_480.jpg":"480x320","h_26067183_340.jpg":"340x227","h_26067183_220.jpg":"220x147","pp_26067183_1280.jpg":"1280x1628","pp_26067183_1024.jpg":"1024x1303","pp_26067183_640.jpg":"640x814","pp_26067183_480.jpg":"480x611","pp_26067183_340.jpg":"340x432","pp_26067183_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1750x1530","hd_26067184_1920.jpg":"1920x1080","k_26067184_1280.jpg":"1280x1280","k_26067184_1024.jpg":"1024x1024","k_26067184_640.jpg":"640x640","k_26067184_480.jpg":"480x480","k_26067184_340.jpg":"340x340","k_26067184_220.jpg":"220x220","o_26067184_1280.jpg":"1280x1119","o_26067184_1024.jpg":"1024x895","o_26067184_640.jpg":"640x559","o_26067184_480.jpg":"480x419","o_26067184_340.jpg":"340x297","o_26067184_220.jpg":"220x192","h_26067184_1280.jpg":"1280x854","h_26067184_1024.jpg":"1024x683","h_26067184_640.jpg":"640x427","h_26067184_480.jpg":"480x320","h_26067184_340.jpg":"340x227","h_26067184_220.jpg":"220x147","pp_26067184_1280.jpg":"1280x1628","pp_26067184_1024.jpg":"1024x1303","pp_26067184_640.jpg":"640x814","pp_26067184_480.jpg":"480x611","pp_26067184_340.jpg":"340x432","pp_26067184_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1359","hd_26067185_1920.jpg":"1920x1080","k_26067185_1280.jpg":"1280x1280","k_26067185_1024.jpg":"1024x1024","k_26067185_640.jpg":"640x640","k_26067185_480.jpg":"480x480","k_26067185_340.jpg":"340x340","k_26067185_220.jpg":"220x220","o_26067185_1280.jpg":"1280x906","o_26067185_1024.jpg":"1024x724","o_26067185_640.jpg":"640x453","o_26067185_480.jpg":"480x339","o_26067185_340.jpg":"340x240","o_26067185_220.jpg":"220x155","h_26067185_1280.jpg":"1280x854","h_26067185_1024.jpg":"1024x683","h_26067185_640.jpg":"640x427","h_26067185_480.jpg":"480x320","h_26067185_340.jpg":"340x227","h_26067185_220.jpg":"220x147","pp_26067185_1280.jpg":"1280x1628","pp_26067185_1024.jpg":"1024x1303","pp_26067185_640.jpg":"640x814","pp_26067185_480.jpg":"480x611","pp_26067185_340.jpg":"340x432","pp_26067185_220.jpg":"220x280"}],"incptvocmimagegalleryImageUseInGallery":["1","1","1","1","1","1"]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 420 [name] => Sa svih strana [alias] => sa-svih-strana [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 2 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7378834 Threads: 5 Questions: 1593498924 Slow queries: 4727515 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110359069 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/sa-svih-strana ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 420 [name] => Sa svih strana [alias] => sa-svih-strana [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/sa-svih-strana ) ) [link] => /om/sa-svih-strana/prvu-je-maglu-sabac-prezivio-prica-o-tragediji-koja-je-postala-simbol-stradanja-pomoraca-1349810 [printLink] => /om/sa-svih-strana/prvu-je-maglu-sabac-prezivio-prica-o-tragediji-koja-je-postala-simbol-stradanja-pomoraca-1349810?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 638841 [name] => brodovi i sudbine [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-05-16 13:04:18 [main_article_id] => 0 [alias] => brodovi-i-sudbine [link] => /tag/brodovi-i-sudbine ) [1] => stdClass Object ( [id] => 611496 [name] => marijan žuvić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2020-06-29 11:28:55 [main_article_id] => 0 [alias] => marijan-zuvic [link] => /tag/marijan-zuvic ) [2] => stdClass Object ( [id] => 741560 [name] => brod Šabac [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2023-12-23 11:39:02 [main_article_id] => 0 [alias] => brod-sabac [link] => /tag/brod-sabac ) [3] => stdClass Object ( [id] => 741561 [name] => sansego [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2023-12-23 11:39:02 [main_article_id] => 0 [alias] => sansego [link] => /tag/sansego ) [4] => stdClass Object ( [id] => 741562 [name] => Kormat [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2023-12-23 11:39:02 [main_article_id] => 0 [alias] => kormat [link] => /tag/kormat ) [5] => stdClass Object ( [id] => 741563 [name] => Claus Horn [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2023-12-23 11:39:03 [main_article_id] => 0 [alias] => claus-horn [link] => /tag/claus-horn ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => TRAGEDIJA RIJEČKOGA PAROBRODA IZ SIJEČNJA 1962. I DANAS JE SIMBOL STRADANJA NAŠIH POMORACA, NO MALO SE ZNA DA JE ŠABAC I MNOGO PRIJE IMAO NEVOLJA S ENGLESKOM MAGLOM [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => brodovi i sudbine [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [CitySelect] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [SD_na_licu_mjesta] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Prvu je maglu Šabac preživio: priča o tragediji koja je postala simbol stradanja pomoraca [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3261 [name] => Miomir Štrbac [username] => miomir.strbac [email] => miomir.strbac@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$oBa2AAEGUKq/Ymg095Mrh.7uW.yCfYXSNnHxeF4nyWHs8x3qBlQvy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/miomir-strbac-3261 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1775 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/96410507fb7745ab8b7da88e9937be54?s=100&default=https%3A%2F%2Fmore.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/11/16/26067182.jpg [galleryCount] => 6 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Privatna arhiva Marijana Žuvića [mainImageDesc] =>

Slika za sva vremena – Šabac na Kettleness Pointu

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/11/16/26067182.jpg [title] =>

Slika za sva vremena – Šabac na Kettleness Pointu

Privatna arhiva Marijana Žuvića ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/11/16/26067180.jpg [title] =>

Teretnjak kao jahta – Claus Horn u najboljim danima

) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/11/16/26067181.jpg [title] =>

Kormat u miru – uoči puta u Sveti Kajo

) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/11/16/26067183.jpg [title] =>

Na meti fotografa – još jednom Šabac

) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/11/16/26067184.jpg [title] =>

Sansego u ratu - u svibnju 1944. na udaru raketa

) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/11/16/26067185.jpg [title] =>

Topusko na kraju puta u Svetome Kaji

) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Strašna je drama sažeta u nekoliko redaka ispisanih gusjim perom u znamenitoj Lloyd‘sovoj knjizi smrti: 7. siječnja 1962. parobrod Šabac je potonuo šest milja od Dovera, nakon sudara u gustoj magli s brodom Dorington Court. Od 33 člana posade preživjela su petorica. Bio je na putu iz Ploča u Rotterdam s teretom boksita.

Smrt broda riječke Kvarnerske plovidbe i 28 pomoraca zavila je Jadran u crno, a Šabac je bio i ostao simbolom stradanja naših pomoraca, uz bok tragedijama Petra Zoranića, Tise, Kaprija, Dunava... Ni do danas nisu zaboravljeni, pisalo se i danas se piše, no o Šapcu i jednoj drugoj engleskoj magli nema ni retka.

Dvije fotografije

Zato priču o brodovima i sudbinama po mjeri i želji naših čitatelja, štovatelja crno-bijeloga svijeta, počinjemo s čak dvije fotografije parobroda snimljene na engleskim obalama Sjevernoga mora prije ravno 70 godina. Nema na tim dojmljivim slikama ni traga od engleske magle, premda je ona kriva za sve. Fotografije teretnjaka nasukanoga high & dry, kako bi kazali Englezi, već su odavno stigle na Jadran, ali je trebalo vremena da se dozna gdje su i kada snimljene.

Bilo je to 19. svibnja 1953. godine na obali sjevernoga Yokshirea. Toga je utorka i more i kopno pokrivala gusta magla, prizor posve uobičajen i Englezima nimalo uzbudljiv. Sve dok se iza podneva magla nije razišla, a na suhom se ukazao crni parobrod! I to na samome rtu Kettleness Point, na rubu zaljeva Runswick Bay. Doskora je doplovio spasilački čamac Robert Patton-The Always Ready znamenite britanske udruge RNLI (Royal National Life Boat Institution).

Pokazalo se da je to jugoslavenski parobrod Šabac, te da ni brodu ni posadi pomoć nije potrebna. To se potvrdilo kad se predvečer brod sam odsukao i otplovio. No, bio je nasukan dovoljno dugo da lokalni fotografi mogu načiniti izvrsne snimke. Kako se nije radilo o havariji niti je brodu bila pružena pomoć, nasukavanje na Kettleness Pointu nije ni zabilježeno u Lloyd‘sovim Casualty reportima.

Saveznička zapljena

No, zabilježio je to RNLI u svojim izvješćima koja su danas dostupna i na internetskim stranicama. Jedino je ostalo nepoznato što je Šabac tada radio uz obalu Yorkshirea, otkud je stigao i kamo je otplovio.

---

image

Na meti fotografa – još jednom Šabac

---

Kažimo nešto o tome teretnjaku dugom 105 i širokom 14 metara, nosivosti 4855 tona, sa slabašnim parnim strojem od 1450 konjskih snaga i brzinom od 10 čvorova. Izgrađen je 1922. u brodogradilištu Stettiner Oderwerke A.G. u Grabowu, dijelu tada njemačkoga Stettina, a danas poljskoga Szczecina. Naručila ga je poznata kompaniju Leonhardt & Blumberg iz Hamburga, a zaplovio je kao Marie Leonhardt. Ratne kronike bilježe da su ga saveznički avioni potopili u Hamburgu u lipnju 1944., ali je doskora izvađen i popravljen.

Saveznici su brod zaplijenili te ga 1946. godine, dok se ne odredi njegova konačna sudbina, povjerili Kraljevini Norveškoj. Dobio je ime Skottnes, a njime je upravljala tvrtka Rafen & Loennechen iz Osla. Već 1947. saveznička agencija IARA (Inter-Allied Reparation Agency) dodijelila je parobrod Jugoslaviji. U rujnu je, pod imenom Šabac, ušao u sastav Jugoslavenske linijske plovidbe, koja će ga 1957. prepustiti Kvarnerskoj plovidbi. Pet godina poslije nestat će u magli ledenoga La Manchea...

IARA je 1947. godine, kao dio njemačkih ratnih reparacija, dodijelila Jugoslaviji i motorni brod Neisse, vrlo zanimljivog životopisa. Izvorno je to bio putničko-teretni brod, dug 99.6 i širok 14 metara, izgrađen 1926. u Hamburgu za kompaniju Horn Linie. Isprva se zvao Minna Horn, a kad je 1930. potpuno preuređen postao je nadasve skladni Claus Horn. Devet godina poslije prodan je tvrtki Westindische Schiffahrts, koja mu skraćuje ime u Claus i žurno ga preprodaje Ratnoj mornarici.

---

image

Teretnjak kao jahta – Claus Horn u najboljim danima

---

Parobrod Croatia

Postaje matični brod vježbovnih podmornica, da bi nakon preuređenja 1941. dobio ime Neisse i služio kao matica borbenih podmornica. Iz rata je, za divno čudo, izašao neoštećen, pa su ga Saveznici već 1945. koristili u razminiranju njemačkih luka, a koncem 1946. postaje studentski dom Sveučilišta u Kielu. Nakon što ga je IARA dodijelila Jugoslaviji, brod je obnovljen da bi 1948. dobio ime Topusko i oznake Jugolinije. Kronike Brodospasova rezališta u Svetome Kaji bilježe da je tamo doplovio 2. studenoga 1961. godine.

Tri godine poslije, u lipnju 1964., u dugoj koloni Jadrolinijinih bijelih veterana, u Sveti Kajo je doplovio Kormat, časni starac od 73 ljeta! Fotografija nastala nedugo prije ultime partence otkriva linije dobrodržećega parobroda iz 19. stoljeća. A Kormat je to zaista i bio. Istini za volju pod tim ga imenom malo tko pamti, no kažete li Kostrena mnogi će ga se u Rijeci, Zadru, Splitu, Dubrovniku i Kotoru sjetiti.

Priča započinje u studenome 1891. godine kada je u Kielu, u znamenitome brodogradilištu Howaldtswerke, obavljena svečana primopredaja parobroda Croatia. Izgrađen je za Ugarsko-hrvatsko dioničko pomorsko parobrodarsko društvo, opće znano kao Ungaro-Croata, brodarsku tvrtku koje je netom bila utemeljena u Rijeci. Tri mjeseca poslije predan je i njegov blizanac Hungaria.

---

image

Kormat u miru – uoči puta u Sveti Kajo

---

Bili su to parobrodi u vrhu tadašnje linijske obalne plovidbe. Dugi 53.2 i široki 7.42 metra, mogli su ukrcati 200 putnika i 150 tona tereta, a brzinom od 12.5 čvorova pokretao ih je parni stroj od 670 konjskih snaga. Odmah po isporuci Croatia je zaplovila na brzoj pruzi Rijeka – Kotor.

Crni dani Sansega

Pod tim će imenom broditi do 1923. kada ulazi u flotu novoga brodara, Jadranske plovidbe d.d. iz Sušaka, te postaje Hrvatska. Zvat će se tako do propasti Kraljevine Jugoslavije u Travanjskome ratu 1941., od kada plovi kao talijanski Sansego. U ratnim se kronikama to ime ne spominje do novoga sloma, kapitulacije Italije u rujnu 1943. godine. A onda slijede crni dani. Parobrod preuzimaju Nijemci, ostavljaju mu ime Sansego, a njime upravlja Mittelmeer Reederei iz Hamburga.

No, na krmi je zastava Talijanske socijalne republike (RSI – Repubblica Sociale Italiana), koju je Benito Mussolini utemeljio na ostatku Italije pod njemačkom kontrolom. Posadu većinom čine pomorci iz Dalmacije i Istre. Tako se u ratnim kronikama kao zapovjednik Sansega navodi kap. Marko Aleksić iz Korčule. O njemu se govori kao slavnome i nezaboravnome čovjeku (famoso ed indimeticabile).

Kad su Saveznici počeli bombardirati Zadar u studenome 1943. godine, počela je i evakuacija grada, ponajviše parobrodima Sansego i Eneo. U talijanskim arhivama nalazimo podatak da je samo na četiri putovanja u ožujku i travnju 1944. Sansego prevezao 2400 ljudi, a kap. Aleksić postao je legenda. I brod i ljudi izvukli su se iz pakla Zadra.

Nijemci su brod poslali na Lošinj kako bi održavao veze s Istrom i Trstom. I te su vode postale nadasve pogibeljne kad su saveznički zrakoplovi počeli žestoko tući po njemačkim uporištima. Tada se prvi put osjetila moć raketa, jer su koristili njima naoružane britanske zrakoplove Bristol Beaufighter. Polijetali su s aerodroma Biferno u pokrajini Molise i učas stizali do Lošinja.

Prepuštanje imena

Posebno je na udaru bilo brdo Tovar gdje su se Nijemci učvrstili u teško osvojivoj tvrđavi iz doba Austro-Ugarske. U tim su napadima glavnu ulogu imali Beaufighteri iz sastava Južnoafričkoga ratnoga zrakoplovstva (SAAF), čiji piloti nisu propuštali priliku da potope svaki brod na kojega naiđu. Tako se posada Sansega nije mogla nadati ničemu dobrome. Konac svibnja 1944. bio je najgori, a napadi na Tovar neprestani.

---

image

Sansego u ratu - u svibnju 1944. na udaru raketa

---

Južnoafrikanci su sve snimali, a mi objavljujemo fotografiju raketnoga napada na Sansego kobnoga 27. svibnja 1944. godine. Radnici brodogradilišta Picinić uspjeli su, već prvih dana mira, parobrod izvaditi iz mora i osposobiti ga za tegljenje do Kraljevice pod novim/starim imenom Hrvatska. Premda mu je tada već bilo 55 ljeta, temeljito je obnovljen, te je mogao ukrcati 530 putnika i 360 tona tereta. U siječnju 1947. bio je jedan od najboljih parobroda od kojih je nastala Jadrolinija. Samo tada se zvao Kostrena.

Sljedećih će 15 godina ploviti na dobro mu znanoj putničko-teretnoj pruzi Rijeka-Split-Dubrovnik-Kotor, s ljetnim produžetcima do Ulcinja. Jedina će promjena nastupiti kada je 1961. Jadrolinija ime Kostrena prepustila Jugoliniji za novi brod iz 3. maja. Starac iz Kiela nazvan je Kormat, po otočiću između Cresa i Krka. Kako bilo, Sveti Kajo nije ga još dugo čekao...

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Privatna arhiva Marijana Žuvića
Privatna arhiva Marijana Žuvića

Slika za sva vremena – Šabac na Kettleness Pointu


Teretnjak kao jahta – Claus Horn u najboljim danima


Kormat u miru – uoči puta u Sveti Kajo


Na meti fotografa – još jednom Šabac


Sansego u ratu - u svibnju 1944. na udaru raketa


Topusko na kraju puta u Svetome Kaji

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/sa-svih-strana/prvu-je-maglu-sabac-prezivio-prica-o-tragediji-koja-je-postala-simbol-stradanja-pomoraca-1349810 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=d63f5a319c2e35f6c2af388cf855439d918d1fce [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Prvu+je+maglu+%C5%A0abac+pre%C5%BEivio%3A+pri%C4%8Da+o+tragediji+koja+je+postala+simbol+stradanja+pomoraca&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fsa-svih-strana%2Fprvu-je-maglu-sabac-prezivio-prica-o-tragediji-koja-je-postala-simbol-stradanja-pomoraca-1349810 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fsa-svih-strana%2Fprvu-je-maglu-sabac-prezivio-prica-o-tragediji-koja-je-postala-simbol-stradanja-pomoraca-1349810 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => TRAGEDIJA RIJEČKOGA PAROBRODA IZ SIJEČNJA 1962. I DANAS JE SIMBOL STRADANJA NAŠIH POMORACA, NO MALO SE ZNA DA JE ŠABAC I MNOGO PRIJE IMAO NEVOLJA S ENGLESKOM MAGLOM [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => brodovi i sudbine [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) )
StoryEditorOCM

brodovi i sudbinePrvu je maglu Šabac preživio: priča o tragediji koja je postala simbol stradanja pomoraca

Piše MARIJAN ŽUVIĆ
23. prosinca 2023. - 11:38

Strašna je drama sažeta u nekoliko redaka ispisanih gusjim perom u znamenitoj Lloyd‘sovoj knjizi smrti: 7. siječnja 1962. parobrod Šabac je potonuo šest milja od Dovera, nakon sudara u gustoj magli s brodom Dorington Court. Od 33 člana posade preživjela su petorica. Bio je na putu iz Ploča u Rotterdam s teretom boksita.

Smrt broda riječke Kvarnerske plovidbe i 28 pomoraca zavila je Jadran u crno, a Šabac je bio i ostao simbolom stradanja naših pomoraca, uz bok tragedijama Petra Zoranića, Tise, Kaprija, Dunava... Ni do danas nisu zaboravljeni, pisalo se i danas se piše, no o Šapcu i jednoj drugoj engleskoj magli nema ni retka.

Dvije fotografije

Zato priču o brodovima i sudbinama po mjeri i želji naših čitatelja, štovatelja crno-bijeloga svijeta, počinjemo s čak dvije fotogr...

10. svibanj 2024 19:31