stdClass Object ( [id] => 1130001 [title] => Unatoč svoj elektronici, noćna plovidba puno je opasnija od dnevne: evo kako sačuvati živu glavu i izbjeći štetu dok je na moru tama [alias] => unatoc-svoj-elektronici-nocna-plovidba-puno-je-opasnija-od-dnevne-evo-kako-sacuvati-zivu-glavu-i-izbjeci-stetu-dok-je-na-moru-tama [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Nedavni noćni sudar 10-metarskoga gumenoga glisera i 13-metarske plastične motorne brodice, 7. srpnja nedaleko od bračkog rta Ražanj prema rtu Pelegrin na Hvaru, u kojem je bilo ozlijeđeno 12 osoba, još jednom je dramatično ukazao na izazove i opasnosti noćne plovidbe.

Osobito kada je riječ o suvremenim brzim plovilima s moćnim motorima, budući da velika brzina kretanja skraćuje mogućnost pravovremene reakcije s ciljem izbjegavanja sudara ako drugo plovilo nije na vrijeme uočeno.

Čini se da su razlog neuočavanja velike motorne brodice u ovom slučaju bila neupaljena navigacijska svjetla, pa se gumeni gliser u velikoj brzini zabio u njezin pramčani dio, no još se uvijek čeka na službeni rezultat istrage. Sraz je bio toliko jak da je zbog teških oštećenja motorna brodica prilikom pokušaja tegljenja potonula, dok je jako oštećeni gumenjak, koji je prevozio turiste iz Resnika u Hvar, otegljen u Milnu.

Splitski lučki kapetan Željko Kuštera nije želio govoriti o uzrocima nesreće prije završetka istrage, ali je upozorio:

- Očito je došla sezona, u ovo doba lani nismo imali ovakve noćne transfere. Ovim putem apeliram na pojačan oprez. Bitno je da se shvati kako se na tim gliserima za prijevoz putnika radi o jakim porivnim strojevima, moćnim motorima, pa transfer-vožnje znaju biti veoma brze. S naše strane, mi s povećanom pozornošću nadziremo pomorski promet, ali, nažalost, kao što vidite, nesreće se ipak dogode.

---

image
I sumrak je opasan
Zvonimir Barišin/Ilustracija/Cropix
---

Tragičan sraz

Četiri godine ranije, u travnju 2017., u akvatoriju Koločepskog kanala u noćnim satima dogodio se tragičan sudar broda Danče Lučke kapetanije Dubrovnik također s gumenjakom, s tim da tada gumenjak nije imao upaljena navigacijska svjetla, a kako je more bilo jako valovito nije ga bilo moguće uočiti. Pet osoba iz gumenjaka, u koji je bilo ukrcano više ljudi od dozvoljenog, poginulo je odmah nakon nesreće, jedna je teško, a jedna lakše ozlijeđena, dok se dvije osobe još uvijek vode kao nestali.

Već i ova dva primjera više su nego dovoljna da se shvati koliko je plovidba noću složenija i rizičnija nego po danu za dobre vizualne vidljivosti. Osobito ako se ne poduzmu svi potrebni sigurnosni postupci koji trebaju pomoći u prevenciji ovakvih nesreća. Neupaljena navigacijska svjetla u tom su smislu drastičan propust koji doslovno može biti plaćen životom ili životima ljudi.

Istodobno, moramo imati u vidu da noćna plovidba privatnih brodica i jahti u današnje vrijeme postaje sve učestalija, ponajprije zbog brzog tempa života u kojem se nastoji iskoristiti svaki raspoloživ trenutak za opuštanje na moru. Primjerice, nakon napornog radnog tjedna u petak navečer mnogi isplove do nekog obližnjeg otoka, tamo prespavaju i tako dobiju dan više na moru, uključujući i buđenje u omiljenoj uvali.

Osim toga, danas se noću učestalo plovi i zbog transfera plovila koja su u čarteru kako bi se dobilo na vremenu, te zbog transfera turista iz zračnih luka i gradova prema otocima brzim gliserima. I njima je svaki dan godišnjeg odmora dragocjen, pa se takva vrsta prijevoza sve više traži bez obzira na dosta visoku cijenu.

Pritom, bez obzira na svu suvremenu elektroniku koja danas umnogome olakšava navigaciju, noćna plovidba i dalje ostaje izazovnija i opasnija u usporedbi s dnevnom.

---

image
Radar je zlata vrijedan
Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix
---

Bježanje od noći

Pomorci, inače, još od davnih vremena nastojali su izbjeći plovidbu noću, osobito u područjima s vrlo razvedenom obalom, kakva je i jadranska. Glavni je razlog što je zavlačenje u kanale među brojne otočiće, pličine i grebene tadašnjim brodovima s relativno slabim manevarskim sposobnostima bila prava avantura, a mogućnost tragičnog ishoda takve plovidbe vrlo realna.

Zbog toga su duge plovidbe duž takvih obala uvijek planirane u više etapa, pri čemu su se dobro zaklonjene uvale koristile za sigurna sidrenja tijekom noći. U tom smislu ni prvi svjetionici u davna vremena, odnosno zapaljene vatre na vrhovima kula, nisu upozoravali na opasne hridi, niti su služili kao putokaz za određivanje pozicije broda, već su okolnim brodovima koji za dana nisu stigli do odredišta označavali utočišta za siguran noćni boravak.

Ploviti u današnje vrijeme noću, naravno, daleko je lakše nego nekad. Suvremena plovila imaju odlične manevarske sposobnosti, pozicije svih grebena, podvodnih hridi i pličina točno su ucrtane na kartama, plovni putovi su odlično označeni svjetionicima, a satelitska navigacija postala je dio opreme čak i malih brodica. Stoga orijentacija i strah od nepoznatog terena više ne bi trebali predstavljati problem.

Noću je vizualno određivanje pozicije jednostavnije i pouzdanije nego danju. Horizontalni izgled obale i otoka različit je od onoga na karti, pa se danju manje iskusni nautičari, ploveći uz izrazito razvijenu obalu ili između više otočića, lako mogu zbuniti i za putokaz uzeti pogrešno lociran objekt. Tako će krivo odrediti i poziciju plovila. Noću se to može dogoditi samo iz nemara ili grube greške, jer u ni jednom plovnom području ne postoje dva svjetionika istih, pa čak ni sličnih svjetlosnih karakteristika.

---

image
Radarski reflektor je obvezan za noć
Božidar Vukičević/Cropix
---

Udaljite se od obale

Osnovno pravilo za plovidbu noću je da se ne ide po lošem vremenu, a drugo je da se ne smije ići preblizu obali jer tu prijete plutajuće neosvijetljene oznake, poput signala za vrše, mreže i parangale. No, i kad plovite noću daleko od obale, neki izazovi ostaju. Najveći problem su predmeti i otpaci koji plutaju u moru ili neposredno ispod njegove površine. Naime, ako izuzmemo kvarove, gotovo sve noćne havarije posljedica su slabe vidljivosti, lošeg pregleda situacije ili nepredviđenih prepreka na moru.

Klasične jedrilice i deplasmanski brodovi u potonjem su slučaju u nešto povoljnijoj situaciji, jer im je konstrukcija trupa takva da u plovidbi odguruju predmete od sebe, a kod manjih brzina je i eventualni udarac u njih daleko slabiji. Osim toga, kada plovite sporijim brodom i dobro promatrate, ako je more mirno postoji mogućnost da ćete na vrijeme ugledati prepreku ispred sebe, te imati još uvijek dovoljno vremena da je izbjegnete.

To, pak, neće biti slučaj ako velikom brzinom plovite gliserom, jer je vrlo teško taj manevar obaviti na vrijeme čak i ako uspijete uočiti prepreku, pa je udarac uglavnom neizbježan. To, naravno, može biti opasno jer po moru danas stvarno pluta svašta. Daske, grede, palete, balvani, debla, panjevi, pa čak i cijele krošnje stabala donesene nabujalim rijekama mjesecima mogu plutati morem i nošene strujama prevaliti vrlo dug put.

Nemarno odbačena ljuska hladnjaka još dugo će plutati vrebajući žrtvu prije nego što potone, a čvrsti i oštri bridovi dopola napunjene metalne bačve, koji vire uz samu površinu, bit će opasnost za sve brodice u prolazu. Ništa manje nisu opasni ni veliki najloni, pletene vreće za povrće, razne kese, mreže od plutajućeg konopa...

Njih je i po danu teško uočiti, jer znaju roniti tridesetak centimetara ispod površine. Prođete li brodicom preko njih, sigurno će se omotati oko propelera ili kormila i onesposobiti brod za samostalnu plovidbu.

---

image
Za propelu svašta može zapeti
Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix
---

​Brodice u ribolovu

Jedan, i to ne toliko rijedak tip moguće prepreke u noćnoj plovidbi, zavrjeđuje posebnu pažnju, a uzrok se može potražiti u aljkavosti, nemaru, možda čak i bahatosti, ali i čistoj ljudskoj gluposti. Prilazeći obali ili braku označenom na karti, možete očekivati brodice u noćnom ribolovu, od kojih neke znaju biti potpuno neosvijetljene.

Zvuči nevjerojatno, međutim, postoje i oni koji se malom brodicom upute u noćni ribolov bez ikakva svjetla. Udalje se od obale i bezbrižno usidre, nerijetko u prilazima lukama i sidrištima, te zadube u ribolov zanemarujući sve oko sebe. Neki se smatraju opreznima, pa ponesu ručnu baterijsku svjetiljku računajući da će njome mahati ako primijete brod koji bi ih mogao ugroziti.

Osim što je zakonom zabranjeno, ovakvo ponašanje može biti izuzetno opasno. Noću, a Pravilnik o plovidbi taj pojam definira kao vrijeme između zalaza i izlaza sunca, dakle uključujući i sumrak i zoru, sva plovila na moru moraju biti propisno osvijetljena. Svaki drugi način osvjetljavanja, pa tako i mahanje baterijskom lampom, samo može zbuniti onoga tko upravlja drugim brodom.

Za punoga mjeseca, a naročito po bonaci, vidljivost na moru je odlična, pa su obrisi obale i svaka silueta na moru lako uočljivi. More tada zasvijetli srebrnim odsjajem, a sve ostalo potamni.

---

image
Mjesečina uvijek pomaže
Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix
---

S druge strane, što je mrak veći, svaki izvor svjetla na vašem brodu više vam smeta i ograničava vidljivost. Na nekim brodicama su navigacijska svjetla u odnosu na poziciju kormilara postavljena na nezgodno mjesto ili su prejaka, tako da se ispred njih gotovo ništa ne vidi. Isti problem može stvoriti i upaljeno svjetlo u kabini, kokpitu ili na komandnom mostu.

Ovaj je problem posebno izražen kada se brodom upravlja iz zatvorenog prostora ili iza vjetrobranskog stakla, jer svjetlo na staklu stvara refleksiju, pa se kroz njega gotovo ništa ne vidi. Čak i rasvjeta instrumenata mora biti prigušena, a najbolja je ona crvene ili zelene boje jer najmanje smeta oku.

Svjetlosno onečišćenje, koje vam smanjuje vidljivost, može dolaziti i iz okoline. U blizini naselja ili oko usidrenih velikih trgovačkih brodova količina svjetla je prilično velika i može zasmetati orijentaciji, a navigacijska svjetla okolnih brodica učiniti teže uočljivima. Stoga plovidba u ovim područjima zahtijeva posebnu pozornost.

​Limiti elektronike

Jedrilice noću ne mogu računati na pravila lijevih i desnih uzdi, nego i za njih vrijede ista pravila kao i za motorne brodice. To je i logično, jer je noću gotovo nemoguće procijeniti na kojim je uzdama druga jedrilica. Jedreći oštro u vjetar ništa se ne mijenja, ali s krmenim vjetrom situacija može biti upravo suprotna.

Suvremeni navigacijski instrumenti svakako su dobrodošli i znatno olakšavaju plovidbu, međutim, nikada se nemojte potpuno osloniti na njih, naročito ne noću. Ovo se posebno odnosi na popularne GPS plotere. Bez obzira na to koliko su kvalitetni i kako dobro bili kalibrirani, u pravilu nikada ne pokazuju apsolutno preciznu poziciju, a taj otklon može biti i nekoliko desetaka metara.

---

image
Male brodice je teško vidjeti na radaru
Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix
---

Na otvorenom moru to i nije od velike važnosti, ali u blizini obale, pličina ili podvodnih hridi tih nekoliko metara može biti itekako bitno. Po danu se to lako uoči promatranjem i orijentirima na obali, ali noću je vidljivost slaba, pa se čovjek lako zanese i potpuno osloni na elektroniku. Umjesto morem zaplovi ekranom, kao u videoigrici, a tada sigurnost više nije pod njegovom punom kontrolom.

Radari daju realnu sliku situacije, ali manje objekte na moru ne moraju uvijek uočiti, a i razlučivost je na manjim udaljenostima slaba. U ovakvim područjima u prednosti je novi tip širokopojasnog radara, jer mu je prikaz na ekranu dosta realniji, a detektira i male predmete udaljene tek nekoliko metara od broda. Toplinska kamera usmjerena preko pramca također je praktična u noćnoj plovidbi, jer bilježi svaki detalj ispred broda, pa je vrlo koristan dio opreme onima koji češće plove noću.

No, unatoč svemu tome, svi spomenuti instrumenti trebaju služiti samo za olakšavanje navigacije, a ne njezinu zamjenu virtualnim slikama. Zbog toga se nikada nemojte na njih u potpunosti osloniti.

Neprekidno promatrajte

​Stvarno stanje je samo ono koje vidite ispred sebe, pa je neprekidno promatranje tijekom noćne plovidbe apsolutno pravilo i nužnost. Ako ponekad niste sigurni što vidite, reflektor ili snažna baterijska svjetiljka mogu biti od velike pomoći i otkloniti nedoumice. Također je tijekom noćne plovidbe osobito važno prilagoditi se uvjetima na moru, odnosno odrediti brzinu broda pri kojoj imate potpunu kontrolu plovidbe.

Spomenimo na kraju i jedan važan detalj o kojem treba voditi računa prije svakog polaska na noćnu plovidbu. Prsluk za spašavanje, opremljen svjetlom koje se padom u more automatski uključuje, treba biti spreman za upotrebu. U noći je to najbolji orijentir koji u slučaju nevolje doslovno može spasiti nekome život, pa prije isplovljenja uvijek provjerite je li svjetiljka ispravna.

---

Oprema za nevolju


Tijekom noćne plovidbe na brodu uvijek treba imati podvodnu baterijsku svjetiljku, masku za ronjenje i dobar nož za slučaj da nešto uhvatite propelerom. To će se manifestirati kao promjena zvuka, gušenje motora i gubljenje snage ili čak dovesti do njegova gašenja. U takvim slučajevima kopču treba odmah ubaciti u ler, te ugasiti motor ako još radi. Ako uvjeti na moru i njegova temperatura to dopuštaju, jedina nada je zaroniti kako bi se propeler oslobodio od konopa, najlona ili mreže.

Pritom je također bitno da ronilac prilikom intervencije bude vezan sigurnosnim pojasom i konopom. Ne bude li ronjenje moguće, ili se pokaže da je propeler teško osloboditi, jer najlon zna tvrdo zapeći oko osovine, ostaje vam rezervni motor za plovidbu do prve sigurne luke ili uvale, odnosno nazivanje broja 195 (ako su posada i plovilo ugroženi) ili neke od komercijalnih službi za pomoć na moru.

---

---

image
Podvodna svjetiljka dobro dođe
Božidar Vukičević/Cropix
---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => nautički savjetnik [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [31] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [32] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => nautički savjetnik 1 1 1 1 1 2 0 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2021-07-24 15:40:50 [created_by] => 3261 [created_by_alias] => Damir Višić [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2021-09-26 11:32:13 [modified_by] => 3261 [publish_up] => 2021-09-26 11:25:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 141 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2021\/07\/24\/18720442.jpg","\/images\/slike\/2021\/07\/24\/18694514.jpg","\/images\/slike\/2021\/07\/24\/13973742.jpg","\/images\/slike\/2021\/07\/24\/18694898.jpg","\/images\/slike\/2021\/07\/24\/18694902.jpg","\/images\/slike\/2021\/07\/24\/18695028.jpg","\/images\/slike\/2021\/07\/24\/586261.jpg","\/images\/slike\/2021\/07\/24\/18720344.jpg","\/images\/slike\/2021\/07\/24\/18720346.jpg","\/images\/slike\/2021\/07\/24\/9876174.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Ilustracija\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Ilustracija\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Ton\u0107i Plazibat\/Ilustracija\/Cropix","Sre\u0107ko Niketi\u0107\/Ilustracija\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Ilustracija\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Zvonimir Bari\u0161in\/Ilustracija\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Ilustracija\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Ilustracija\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["U no\u0107i nije te\u0161ko iza\u0107i na kraj","Za propelu sva\u0161ta mo\u017ee zapeti","Radarski reflektor je obvezan za no\u0107","Jahte ne \u0161tede na rasvjeti","Ribarski brod je lako vidjeti","Radar je zlata vrijedan","Podvodna svjetiljka dobro do\u0111e","I sumrak je opasan","Male brodice je te\u0161ko vidjeti na radaru","Mjese\u010dina uvijek poma\u017ee"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1280","hd_18720442_1920.jpg":"1920x1080","k_18720442_1280.jpg":"1280x1280","k_18720442_1024.jpg":"1024x1024","k_18720442_640.jpg":"640x640","k_18720442_480.jpg":"480x480","k_18720442_340.jpg":"340x340","k_18720442_220.jpg":"220x220","o_18720442_1280.jpg":"1280x853","o_18720442_1024.jpg":"1024x682","o_18720442_640.jpg":"640x426","o_18720442_480.jpg":"480x320","o_18720442_340.jpg":"340x226","o_18720442_220.jpg":"220x146","h_18720442_1280.jpg":"1280x854","h_18720442_1024.jpg":"1024x683","h_18720442_640.jpg":"640x427","h_18720442_480.jpg":"480x320","h_18720442_340.jpg":"340x227","h_18720442_220.jpg":"220x147","pp_18720442_1280.jpg":"1006x1280","pp_18720442_1024.jpg":"805x1024","pp_18720442_640.jpg":"503x640","pp_18720442_480.jpg":"377x480","pp_18720442_340.jpg":"267x340","pp_18720442_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1064","hd_18694514_1920.jpg":"1920x1080","k_18694514_1280.jpg":"1280x1280","k_18694514_1024.jpg":"1024x1024","k_18694514_640.jpg":"640x640","k_18694514_480.jpg":"480x480","k_18694514_340.jpg":"340x340","k_18694514_220.jpg":"220x220","o_18694514_1280.jpg":"1280x709","o_18694514_1024.jpg":"1024x567","o_18694514_640.jpg":"640x354","o_18694514_480.jpg":"480x266","o_18694514_340.jpg":"340x188","o_18694514_220.jpg":"220x121","h_18694514_1280.jpg":"1280x854","h_18694514_1024.jpg":"1024x683","h_18694514_640.jpg":"640x427","h_18694514_480.jpg":"480x320","h_18694514_340.jpg":"340x227","h_18694514_220.jpg":"220x147","pp_18694514_1280.jpg":"1006x1280","pp_18694514_1024.jpg":"805x1024","pp_18694514_640.jpg":"503x640","pp_18694514_480.jpg":"377x480","pp_18694514_340.jpg":"267x340","pp_18694514_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1159","hd_13973742_1920.jpg":"1920x1080","k_13973742_1280.jpg":"1280x1280","k_13973742_1024.jpg":"1024x1024","k_13973742_640.jpg":"640x640","k_13973742_480.jpg":"480x480","k_13973742_340.jpg":"340x340","k_13973742_220.jpg":"220x220","o_13973742_1280.jpg":"1280x772","o_13973742_1024.jpg":"1024x618","o_13973742_640.jpg":"640x386","o_13973742_480.jpg":"480x289","o_13973742_340.jpg":"340x205","o_13973742_220.jpg":"220x132","h_13973742_1280.jpg":"1280x854","h_13973742_1024.jpg":"1024x683","h_13973742_640.jpg":"640x427","h_13973742_480.jpg":"480x320","h_13973742_340.jpg":"340x227","h_13973742_220.jpg":"220x147","pp_13973742_1280.jpg":"1006x1280","pp_13973742_1024.jpg":"805x1024","pp_13973742_640.jpg":"503x640","pp_13973742_480.jpg":"377x480","pp_13973742_340.jpg":"267x340","pp_13973742_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1282","hd_18694898_1920.jpg":"1920x1080","k_18694898_1280.jpg":"1280x1280","k_18694898_1024.jpg":"1024x1024","k_18694898_640.jpg":"640x640","k_18694898_480.jpg":"480x480","k_18694898_340.jpg":"340x340","k_18694898_220.jpg":"220x220","o_18694898_1280.jpg":"1280x854","o_18694898_1024.jpg":"1024x683","o_18694898_640.jpg":"640x427","o_18694898_480.jpg":"480x320","o_18694898_340.jpg":"340x227","o_18694898_220.jpg":"220x146","h_18694898_1280.jpg":"1280x854","h_18694898_1024.jpg":"1024x683","h_18694898_640.jpg":"640x427","h_18694898_480.jpg":"480x320","h_18694898_340.jpg":"340x227","h_18694898_220.jpg":"220x147","pp_18694898_1280.jpg":"1006x1280","pp_18694898_1024.jpg":"805x1024","pp_18694898_640.jpg":"503x640","pp_18694898_480.jpg":"377x480","pp_18694898_340.jpg":"267x340","pp_18694898_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","hd_18694902_1920.jpg":"1920x1080","k_18694902_1280.jpg":"1280x1280","k_18694902_1024.jpg":"1024x1024","k_18694902_640.jpg":"640x640","k_18694902_480.jpg":"480x480","k_18694902_340.jpg":"340x340","k_18694902_220.jpg":"220x220","o_18694902_1280.jpg":"1280x853","o_18694902_1024.jpg":"1024x682","o_18694902_640.jpg":"640x426","o_18694902_480.jpg":"480x320","o_18694902_340.jpg":"340x226","o_18694902_220.jpg":"220x146","h_18694902_1280.jpg":"1280x854","h_18694902_1024.jpg":"1024x683","h_18694902_640.jpg":"640x427","h_18694902_480.jpg":"480x320","h_18694902_340.jpg":"340x227","h_18694902_220.jpg":"220x147","pp_18694902_1280.jpg":"1006x1280","pp_18694902_1024.jpg":"805x1024","pp_18694902_640.jpg":"503x640","pp_18694902_480.jpg":"377x480","pp_18694902_340.jpg":"267x340","pp_18694902_220.jpg":"173x220"},{"size0":"873x652","hd_18695028_1920.jpg":"1920x1080","k_18695028_1280.jpg":"1280x1280","k_18695028_1024.jpg":"1024x1024","k_18695028_640.jpg":"640x640","k_18695028_480.jpg":"480x480","k_18695028_340.jpg":"340x340","k_18695028_220.jpg":"220x220","o_18695028_1280.jpg":"1280x955","o_18695028_1024.jpg":"1024x764","o_18695028_640.jpg":"640x477","o_18695028_480.jpg":"480x358","o_18695028_340.jpg":"340x253","o_18695028_220.jpg":"220x164","h_18695028_1280.jpg":"1280x854","h_18695028_1024.jpg":"1024x683","h_18695028_640.jpg":"640x427","h_18695028_480.jpg":"480x320","h_18695028_340.jpg":"340x227","h_18695028_220.jpg":"220x147","pp_18695028_1280.jpg":"1006x1280","pp_18695028_1024.jpg":"805x1024","pp_18695028_640.jpg":"503x640","pp_18695028_480.jpg":"377x480","pp_18695028_340.jpg":"267x340","pp_18695028_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1348","hd_586261_1920.jpg":"1920x1080","k_586261_1280.jpg":"1280x1280","k_586261_1024.jpg":"1024x1024","k_586261_640.jpg":"640x640","k_586261_480.jpg":"480x480","k_586261_340.jpg":"340x340","k_586261_220.jpg":"220x220","o_586261_1280.jpg":"1280x898","o_586261_1024.jpg":"1024x718","o_586261_640.jpg":"640x449","o_586261_480.jpg":"480x337","o_586261_340.jpg":"340x238","o_586261_220.jpg":"220x154","h_586261_1280.jpg":"1280x854","h_586261_1024.jpg":"1024x683","h_586261_640.jpg":"640x427","h_586261_480.jpg":"480x320","h_586261_340.jpg":"340x227","h_586261_220.jpg":"220x147","pp_586261_1280.jpg":"1006x1280","pp_586261_1024.jpg":"805x1024","pp_586261_640.jpg":"503x640","pp_586261_480.jpg":"377x480","pp_586261_340.jpg":"267x340","pp_586261_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","hd_18720344_1920.jpg":"1920x1080","k_18720344_1280.jpg":"1280x1280","k_18720344_1024.jpg":"1024x1024","k_18720344_640.jpg":"640x640","k_18720344_480.jpg":"480x480","k_18720344_340.jpg":"340x340","k_18720344_220.jpg":"220x220","o_18720344_1280.jpg":"1280x853","o_18720344_1024.jpg":"1024x682","o_18720344_640.jpg":"640x426","o_18720344_480.jpg":"480x320","o_18720344_340.jpg":"340x226","o_18720344_220.jpg":"220x146","h_18720344_1280.jpg":"1280x854","h_18720344_1024.jpg":"1024x683","h_18720344_640.jpg":"640x427","h_18720344_480.jpg":"480x320","h_18720344_340.jpg":"340x227","h_18720344_220.jpg":"220x147","pp_18720344_1280.jpg":"1006x1280","pp_18720344_1024.jpg":"805x1024","pp_18720344_640.jpg":"503x640","pp_18720344_480.jpg":"377x480","pp_18720344_340.jpg":"267x340","pp_18720344_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1244","hd_18720346_1920.jpg":"1920x1080","k_18720346_1280.jpg":"1280x1280","k_18720346_1024.jpg":"1024x1024","k_18720346_640.jpg":"640x640","k_18720346_480.jpg":"480x480","k_18720346_340.jpg":"340x340","k_18720346_220.jpg":"220x220","o_18720346_1280.jpg":"1280x829","o_18720346_1024.jpg":"1024x663","o_18720346_640.jpg":"640x414","o_18720346_480.jpg":"480x311","o_18720346_340.jpg":"340x220","o_18720346_220.jpg":"220x142","h_18720346_1280.jpg":"1280x854","h_18720346_1024.jpg":"1024x683","h_18720346_640.jpg":"640x427","h_18720346_480.jpg":"480x320","h_18720346_340.jpg":"340x227","h_18720346_220.jpg":"220x147","pp_18720346_1280.jpg":"1006x1280","pp_18720346_1024.jpg":"805x1024","pp_18720346_640.jpg":"503x640","pp_18720346_480.jpg":"377x480","pp_18720346_340.jpg":"267x340","pp_18720346_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","hd_9876174_1920.jpg":"1920x1080","k_9876174_1280.jpg":"1280x1280","k_9876174_1024.jpg":"1024x1024","k_9876174_640.jpg":"640x640","k_9876174_480.jpg":"480x480","k_9876174_340.jpg":"340x340","k_9876174_220.jpg":"220x220","o_9876174_1280.jpg":"1280x853","o_9876174_1024.jpg":"1024x682","o_9876174_640.jpg":"640x426","o_9876174_480.jpg":"480x320","o_9876174_340.jpg":"340x226","o_9876174_220.jpg":"220x146","h_9876174_1280.jpg":"1280x854","h_9876174_1024.jpg":"1024x683","h_9876174_640.jpg":"640x427","h_9876174_480.jpg":"480x320","h_9876174_340.jpg":"340x227","h_9876174_220.jpg":"220x147","pp_9876174_1280.jpg":"1006x1280","pp_9876174_1024.jpg":"805x1024","pp_9876174_640.jpg":"503x640","pp_9876174_480.jpg":"377x480","pp_9876174_340.jpg":"267x340","pp_9876174_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15276016 Threads: 3 Questions: 3177523537 Slow queries: 7125169 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235514163 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/unatoc-svoj-elektronici-nocna-plovidba-puno-je-opasnija-od-dnevne-evo-kako-sacuvati-zivu-glavu-i-izbjeci-stetu-dok-je-na-moru-tama-1130001 [printLink] => /om/nautika/unatoc-svoj-elektronici-nocna-plovidba-puno-je-opasnija-od-dnevne-evo-kako-sacuvati-zivu-glavu-i-izbjeci-stetu-dok-je-na-moru-tama-1130001?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 650731 [name] => kako ploviti noću [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-09-25 14:02:19 [main_article_id] => 0 [alias] => kako-ploviti-nocu [link] => /tag/kako-ploviti-nocu ) [1] => stdClass Object ( [id] => 650732 [name] => noćna plovidba [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-09-25 14:02:19 [main_article_id] => 0 [alias] => nocna-plovidba [link] => /tag/nocna-plovidba ) [2] => stdClass Object ( [id] => 650733 [name] => kako ploviti po mraku [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-09-25 14:02:19 [main_article_id] => 0 [alias] => kako-ploviti-po-mraku [link] => /tag/kako-ploviti-po-mraku ) [3] => stdClass Object ( [id] => 650734 [name] => kako voziti brod po noći [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-09-25 14:02:19 [main_article_id] => 0 [alias] => kako-voziti-brod-po-noci [link] => /tag/kako-voziti-brod-po-noci ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => nautički savjetnik [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Unatoč svoj elektronici, noćna plovidba puno je opasnija od dnevne: evo kako sačuvati živu glavu i izbjeći štetu dok je na moru tama [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3261 [name] => Miomir Štrbac [username] => miomir.strbac [email] => miomir.strbac@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$oBa2AAEGUKq/Ymg095Mrh.7uW.yCfYXSNnHxeF4nyWHs8x3qBlQvy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/miomir-strbac-3261 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1775 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/96410507fb7745ab8b7da88e9937be54?s=100&default=https%3A%2F%2Fmore.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/07/24/18720442.jpg [galleryCount] => 10 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix [mainImageDesc] => U noći nije teško izaći na kraj [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/07/24/18720442.jpg [title] => U noći nije teško izaći na kraj Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/07/24/18694514.jpg [title] => Za propelu svašta može zapeti Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/07/24/13973742.jpg [title] => Radarski reflektor je obvezan za noć Božidar Vukičević/Cropix ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/07/24/18694898.jpg [title] => Jahte ne štede na rasvjeti Tonći Plazibat/Ilustracija/Cropix ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/07/24/18694902.jpg [title] => Ribarski brod je lako vidjeti Srećko Niketić/Ilustracija/Cropix ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/07/24/18695028.jpg [title] => Radar je zlata vrijedan Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/07/24/586261.jpg [title] => Podvodna svjetiljka dobro dođe Božidar Vukičević/Cropix ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/07/24/18720344.jpg [title] => I sumrak je opasan Zvonimir Barišin/Ilustracija/Cropix ) [8] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/07/24/18720346.jpg [title] => Male brodice je teško vidjeti na radaru Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix ) [9] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/07/24/9876174.jpg [title] => Mjesečina uvijek pomaže Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Nedavni noćni sudar 10-metarskoga gumenoga glisera i 13-metarske plastične motorne brodice, 7. srpnja nedaleko od bračkog rta Ražanj prema rtu Pelegrin na Hvaru, u kojem je bilo ozlijeđeno 12 osoba, još jednom je dramatično ukazao na izazove i opasnosti noćne plovidbe.

Osobito kada je riječ o suvremenim brzim plovilima s moćnim motorima, budući da velika brzina kretanja skraćuje mogućnost pravovremene reakcije s ciljem izbjegavanja sudara ako drugo plovilo nije na vrijeme uočeno.

Čini se da su razlog neuočavanja velike motorne brodice u ovom slučaju bila neupaljena navigacijska svjetla, pa se gumeni gliser u velikoj brzini zabio u njezin pramčani dio, no još se uvijek čeka na službeni rezultat istrage. Sraz je bio toliko jak da je zbog teških oštećenja motorna brodica prilikom pokušaja tegljenja potonula, dok je jako oštećeni gumenjak, koji je prevozio turiste iz Resnika u Hvar, otegljen u Milnu.

Splitski lučki kapetan Željko Kuštera nije želio govoriti o uzrocima nesreće prije završetka istrage, ali je upozorio:

- Očito je došla sezona, u ovo doba lani nismo imali ovakve noćne transfere. Ovim putem apeliram na pojačan oprez. Bitno je da se shvati kako se na tim gliserima za prijevoz putnika radi o jakim porivnim strojevima, moćnim motorima, pa transfer-vožnje znaju biti veoma brze. S naše strane, mi s povećanom pozornošću nadziremo pomorski promet, ali, nažalost, kao što vidite, nesreće se ipak dogode.

---

image
I sumrak je opasan
Zvonimir Barišin/Ilustracija/Cropix
---

Tragičan sraz

Četiri godine ranije, u travnju 2017., u akvatoriju Koločepskog kanala u noćnim satima dogodio se tragičan sudar broda Danče Lučke kapetanije Dubrovnik također s gumenjakom, s tim da tada gumenjak nije imao upaljena navigacijska svjetla, a kako je more bilo jako valovito nije ga bilo moguće uočiti. Pet osoba iz gumenjaka, u koji je bilo ukrcano više ljudi od dozvoljenog, poginulo je odmah nakon nesreće, jedna je teško, a jedna lakše ozlijeđena, dok se dvije osobe još uvijek vode kao nestali.

Već i ova dva primjera više su nego dovoljna da se shvati koliko je plovidba noću složenija i rizičnija nego po danu za dobre vizualne vidljivosti. Osobito ako se ne poduzmu svi potrebni sigurnosni postupci koji trebaju pomoći u prevenciji ovakvih nesreća. Neupaljena navigacijska svjetla u tom su smislu drastičan propust koji doslovno može biti plaćen životom ili životima ljudi.

Istodobno, moramo imati u vidu da noćna plovidba privatnih brodica i jahti u današnje vrijeme postaje sve učestalija, ponajprije zbog brzog tempa života u kojem se nastoji iskoristiti svaki raspoloživ trenutak za opuštanje na moru. Primjerice, nakon napornog radnog tjedna u petak navečer mnogi isplove do nekog obližnjeg otoka, tamo prespavaju i tako dobiju dan više na moru, uključujući i buđenje u omiljenoj uvali.

Osim toga, danas se noću učestalo plovi i zbog transfera plovila koja su u čarteru kako bi se dobilo na vremenu, te zbog transfera turista iz zračnih luka i gradova prema otocima brzim gliserima. I njima je svaki dan godišnjeg odmora dragocjen, pa se takva vrsta prijevoza sve više traži bez obzira na dosta visoku cijenu.

Pritom, bez obzira na svu suvremenu elektroniku koja danas umnogome olakšava navigaciju, noćna plovidba i dalje ostaje izazovnija i opasnija u usporedbi s dnevnom.

---

image
Radar je zlata vrijedan
Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix
---

Bježanje od noći

Pomorci, inače, još od davnih vremena nastojali su izbjeći plovidbu noću, osobito u područjima s vrlo razvedenom obalom, kakva je i jadranska. Glavni je razlog što je zavlačenje u kanale među brojne otočiće, pličine i grebene tadašnjim brodovima s relativno slabim manevarskim sposobnostima bila prava avantura, a mogućnost tragičnog ishoda takve plovidbe vrlo realna.

Zbog toga su duge plovidbe duž takvih obala uvijek planirane u više etapa, pri čemu su se dobro zaklonjene uvale koristile za sigurna sidrenja tijekom noći. U tom smislu ni prvi svjetionici u davna vremena, odnosno zapaljene vatre na vrhovima kula, nisu upozoravali na opasne hridi, niti su služili kao putokaz za određivanje pozicije broda, već su okolnim brodovima koji za dana nisu stigli do odredišta označavali utočišta za siguran noćni boravak.

Ploviti u današnje vrijeme noću, naravno, daleko je lakše nego nekad. Suvremena plovila imaju odlične manevarske sposobnosti, pozicije svih grebena, podvodnih hridi i pličina točno su ucrtane na kartama, plovni putovi su odlično označeni svjetionicima, a satelitska navigacija postala je dio opreme čak i malih brodica. Stoga orijentacija i strah od nepoznatog terena više ne bi trebali predstavljati problem.

Noću je vizualno određivanje pozicije jednostavnije i pouzdanije nego danju. Horizontalni izgled obale i otoka različit je od onoga na karti, pa se danju manje iskusni nautičari, ploveći uz izrazito razvijenu obalu ili između više otočića, lako mogu zbuniti i za putokaz uzeti pogrešno lociran objekt. Tako će krivo odrediti i poziciju plovila. Noću se to može dogoditi samo iz nemara ili grube greške, jer u ni jednom plovnom području ne postoje dva svjetionika istih, pa čak ni sličnih svjetlosnih karakteristika.

---

image
Radarski reflektor je obvezan za noć
Božidar Vukičević/Cropix
---

Udaljite se od obale

Osnovno pravilo za plovidbu noću je da se ne ide po lošem vremenu, a drugo je da se ne smije ići preblizu obali jer tu prijete plutajuće neosvijetljene oznake, poput signala za vrše, mreže i parangale. No, i kad plovite noću daleko od obale, neki izazovi ostaju. Najveći problem su predmeti i otpaci koji plutaju u moru ili neposredno ispod njegove površine. Naime, ako izuzmemo kvarove, gotovo sve noćne havarije posljedica su slabe vidljivosti, lošeg pregleda situacije ili nepredviđenih prepreka na moru.

Klasične jedrilice i deplasmanski brodovi u potonjem su slučaju u nešto povoljnijoj situaciji, jer im je konstrukcija trupa takva da u plovidbi odguruju predmete od sebe, a kod manjih brzina je i eventualni udarac u njih daleko slabiji. Osim toga, kada plovite sporijim brodom i dobro promatrate, ako je more mirno postoji mogućnost da ćete na vrijeme ugledati prepreku ispred sebe, te imati još uvijek dovoljno vremena da je izbjegnete.

To, pak, neće biti slučaj ako velikom brzinom plovite gliserom, jer je vrlo teško taj manevar obaviti na vrijeme čak i ako uspijete uočiti prepreku, pa je udarac uglavnom neizbježan. To, naravno, može biti opasno jer po moru danas stvarno pluta svašta. Daske, grede, palete, balvani, debla, panjevi, pa čak i cijele krošnje stabala donesene nabujalim rijekama mjesecima mogu plutati morem i nošene strujama prevaliti vrlo dug put.

Nemarno odbačena ljuska hladnjaka još dugo će plutati vrebajući žrtvu prije nego što potone, a čvrsti i oštri bridovi dopola napunjene metalne bačve, koji vire uz samu površinu, bit će opasnost za sve brodice u prolazu. Ništa manje nisu opasni ni veliki najloni, pletene vreće za povrće, razne kese, mreže od plutajućeg konopa...

Njih je i po danu teško uočiti, jer znaju roniti tridesetak centimetara ispod površine. Prođete li brodicom preko njih, sigurno će se omotati oko propelera ili kormila i onesposobiti brod za samostalnu plovidbu.

---

image
Za propelu svašta može zapeti
Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix
---

​Brodice u ribolovu

Jedan, i to ne toliko rijedak tip moguće prepreke u noćnoj plovidbi, zavrjeđuje posebnu pažnju, a uzrok se može potražiti u aljkavosti, nemaru, možda čak i bahatosti, ali i čistoj ljudskoj gluposti. Prilazeći obali ili braku označenom na karti, možete očekivati brodice u noćnom ribolovu, od kojih neke znaju biti potpuno neosvijetljene.

Zvuči nevjerojatno, međutim, postoje i oni koji se malom brodicom upute u noćni ribolov bez ikakva svjetla. Udalje se od obale i bezbrižno usidre, nerijetko u prilazima lukama i sidrištima, te zadube u ribolov zanemarujući sve oko sebe. Neki se smatraju opreznima, pa ponesu ručnu baterijsku svjetiljku računajući da će njome mahati ako primijete brod koji bi ih mogao ugroziti.

Osim što je zakonom zabranjeno, ovakvo ponašanje može biti izuzetno opasno. Noću, a Pravilnik o plovidbi taj pojam definira kao vrijeme između zalaza i izlaza sunca, dakle uključujući i sumrak i zoru, sva plovila na moru moraju biti propisno osvijetljena. Svaki drugi način osvjetljavanja, pa tako i mahanje baterijskom lampom, samo može zbuniti onoga tko upravlja drugim brodom.

Za punoga mjeseca, a naročito po bonaci, vidljivost na moru je odlična, pa su obrisi obale i svaka silueta na moru lako uočljivi. More tada zasvijetli srebrnim odsjajem, a sve ostalo potamni.

---

image
Mjesečina uvijek pomaže
Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix
---

S druge strane, što je mrak veći, svaki izvor svjetla na vašem brodu više vam smeta i ograničava vidljivost. Na nekim brodicama su navigacijska svjetla u odnosu na poziciju kormilara postavljena na nezgodno mjesto ili su prejaka, tako da se ispred njih gotovo ništa ne vidi. Isti problem može stvoriti i upaljeno svjetlo u kabini, kokpitu ili na komandnom mostu.

Ovaj je problem posebno izražen kada se brodom upravlja iz zatvorenog prostora ili iza vjetrobranskog stakla, jer svjetlo na staklu stvara refleksiju, pa se kroz njega gotovo ništa ne vidi. Čak i rasvjeta instrumenata mora biti prigušena, a najbolja je ona crvene ili zelene boje jer najmanje smeta oku.

Svjetlosno onečišćenje, koje vam smanjuje vidljivost, može dolaziti i iz okoline. U blizini naselja ili oko usidrenih velikih trgovačkih brodova količina svjetla je prilično velika i može zasmetati orijentaciji, a navigacijska svjetla okolnih brodica učiniti teže uočljivima. Stoga plovidba u ovim područjima zahtijeva posebnu pozornost.

​Limiti elektronike

Jedrilice noću ne mogu računati na pravila lijevih i desnih uzdi, nego i za njih vrijede ista pravila kao i za motorne brodice. To je i logično, jer je noću gotovo nemoguće procijeniti na kojim je uzdama druga jedrilica. Jedreći oštro u vjetar ništa se ne mijenja, ali s krmenim vjetrom situacija može biti upravo suprotna.

Suvremeni navigacijski instrumenti svakako su dobrodošli i znatno olakšavaju plovidbu, međutim, nikada se nemojte potpuno osloniti na njih, naročito ne noću. Ovo se posebno odnosi na popularne GPS plotere. Bez obzira na to koliko su kvalitetni i kako dobro bili kalibrirani, u pravilu nikada ne pokazuju apsolutno preciznu poziciju, a taj otklon može biti i nekoliko desetaka metara.

---

image
Male brodice je teško vidjeti na radaru
Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix
---

Na otvorenom moru to i nije od velike važnosti, ali u blizini obale, pličina ili podvodnih hridi tih nekoliko metara može biti itekako bitno. Po danu se to lako uoči promatranjem i orijentirima na obali, ali noću je vidljivost slaba, pa se čovjek lako zanese i potpuno osloni na elektroniku. Umjesto morem zaplovi ekranom, kao u videoigrici, a tada sigurnost više nije pod njegovom punom kontrolom.

Radari daju realnu sliku situacije, ali manje objekte na moru ne moraju uvijek uočiti, a i razlučivost je na manjim udaljenostima slaba. U ovakvim područjima u prednosti je novi tip širokopojasnog radara, jer mu je prikaz na ekranu dosta realniji, a detektira i male predmete udaljene tek nekoliko metara od broda. Toplinska kamera usmjerena preko pramca također je praktična u noćnoj plovidbi, jer bilježi svaki detalj ispred broda, pa je vrlo koristan dio opreme onima koji češće plove noću.

No, unatoč svemu tome, svi spomenuti instrumenti trebaju služiti samo za olakšavanje navigacije, a ne njezinu zamjenu virtualnim slikama. Zbog toga se nikada nemojte na njih u potpunosti osloniti.

Neprekidno promatrajte

​Stvarno stanje je samo ono koje vidite ispred sebe, pa je neprekidno promatranje tijekom noćne plovidbe apsolutno pravilo i nužnost. Ako ponekad niste sigurni što vidite, reflektor ili snažna baterijska svjetiljka mogu biti od velike pomoći i otkloniti nedoumice. Također je tijekom noćne plovidbe osobito važno prilagoditi se uvjetima na moru, odnosno odrediti brzinu broda pri kojoj imate potpunu kontrolu plovidbe.

Spomenimo na kraju i jedan važan detalj o kojem treba voditi računa prije svakog polaska na noćnu plovidbu. Prsluk za spašavanje, opremljen svjetlom koje se padom u more automatski uključuje, treba biti spreman za upotrebu. U noći je to najbolji orijentir koji u slučaju nevolje doslovno može spasiti nekome život, pa prije isplovljenja uvijek provjerite je li svjetiljka ispravna.

---

Oprema za nevolju


Tijekom noćne plovidbe na brodu uvijek treba imati podvodnu baterijsku svjetiljku, masku za ronjenje i dobar nož za slučaj da nešto uhvatite propelerom. To će se manifestirati kao promjena zvuka, gušenje motora i gubljenje snage ili čak dovesti do njegova gašenja. U takvim slučajevima kopču treba odmah ubaciti u ler, te ugasiti motor ako još radi. Ako uvjeti na moru i njegova temperatura to dopuštaju, jedina nada je zaroniti kako bi se propeler oslobodio od konopa, najlona ili mreže.

Pritom je također bitno da ronilac prilikom intervencije bude vezan sigurnosnim pojasom i konopom. Ne bude li ronjenje moguće, ili se pokaže da je propeler teško osloboditi, jer najlon zna tvrdo zapeći oko osovine, ostaje vam rezervni motor za plovidbu do prve sigurne luke ili uvale, odnosno nazivanje broja 195 (ako su posada i plovilo ugroženi) ili neke od komercijalnih službi za pomoć na moru.

---

---

image
Podvodna svjetiljka dobro dođe
Božidar Vukičević/Cropix
---

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Tonći Plazibat/Ilustracija/Cropix Srećko Niketić/Ilustracija/Cropix Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Zvonimir Barišin/Ilustracija/Cropix Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix
Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix
U noći nije teško izaći na kraj
Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix
Za propelu svašta može zapeti
Božidar Vukičević/Cropix
Radarski reflektor je obvezan za noć
Tonći Plazibat/Ilustracija/Cropix
Jahte ne štede na rasvjeti
Srećko Niketić/Ilustracija/Cropix
Ribarski brod je lako vidjeti
Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix
Radar je zlata vrijedan
Božidar Vukičević/Cropix
Podvodna svjetiljka dobro dođe
Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix
Male brodice je teško vidjeti na radaru
Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix
Mjesečina uvijek pomaže
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/unatoc-svoj-elektronici-nocna-plovidba-puno-je-opasnija-od-dnevne-evo-kako-sacuvati-zivu-glavu-i-izbjeci-stetu-dok-je-na-moru-tama-1130001 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=a9602790d96e30dfad1c4dd54cc6c6422b747cfb [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Unato%C4%8D+svoj+elektronici%2C+no%C4%87na+plovidba+puno+je+opasnija+od+dnevne%3A+evo+kako+sa%C4%8Duvati+%C5%BEivu+glavu+i+izbje%C4%87i+%C5%A1tetu+dok+je+na+moru+tama&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Funatoc-svoj-elektronici-nocna-plovidba-puno-je-opasnija-od-dnevne-evo-kako-sacuvati-zivu-glavu-i-izbjeci-stetu-dok-je-na-moru-tama-1130001 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Funatoc-svoj-elektronici-nocna-plovidba-puno-je-opasnija-od-dnevne-evo-kako-sacuvati-zivu-glavu-i-izbjeci-stetu-dok-je-na-moru-tama-1130001 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => nautički savjetnik [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [31] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [32] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

nautički savjetnikUnatoč svoj elektronici, noćna plovidba puno je opasnija od dnevne: evo kako sačuvati živu glavu i izbjeći štetu dok je na moru tama

Piše Damir Višić
26. rujna 2021. - 13:25

Nedavni noćni sudar 10-metarskoga gumenoga glisera i 13-metarske plastične motorne brodice, 7. srpnja nedaleko od bračkog rta Ražanj prema rtu Pelegrin na Hvaru, u kojem je bilo ozlijeđeno 12 osoba, još jednom je dramatično ukazao na izazove i opasnosti noćne plovidbe.

Osobito kada je riječ o suvremenim brzim plovilima s moćnim motorima, budući da velika brzina kretanja skraćuje mogućnost pravovremene reakcije s ciljem izbjegavanja sudara ako drugo plovilo nije na vrijeme uočeno.

Čini se da su razlog neuočavanja velike motorne brodice u ovom slučaju bila neupaljena navigacijska svjetla, pa se gumeni gliser u velikoj brzini zabio u njezin pramčani dio, no još se uvijek čeka na službeni rezultat istrage. Sraz je bio toliko jak da je zbog teških oštećenja motorna brodica prilik...

16. svibanj 2024 06:31