stdClass Object ( [id] => 1133447 [title] => Stručnjak za osiguranje plovila: I LED može zapaliti brod! Vidio sam mnogo nesreća i mogu reći samo ovo - ono što misliš da se ne može dogoditi, dogodi se [alias] => strucnjak-za-osiguranje-plovila-i-led-moze-zapaliti-brod-vidio-sam-mnogo-nesreca-i-mogu-reci-samo-ovo-ono-sto-mislis-da-se-ne-moze-dogoditi-dogodi-se [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

O osiguranju plovila s Đekom Šurijom, sudskim vještakom za plovila i vlasnikom porečke tvrtke Yacht-Pool, koji se već 25 godina specijalizirano bavi osiguranjem plovila i menadžmentom šteta, te je odlično upućen u tu tematiku.

Koje su najčešće greške nautičara, koje rezultiraju nezgodama i nesrećama?

– Na prvome mjestu je nepoštovanje vremenskih uvjeta, a na drugome nepažnja. Barem danas nije problem saznati prognozu, možete i preko mobitela, pa ako netko unatoč lošoj prognozi riskira i isplovljava iz zaštićene uvale, on gotovo priziva nezgodu. More nije kada, snaga vjetra i valova je golema i to treba poštovati. Prema tome, ako se negdje vezuješ ili se negdje sidriš, budi zaklonjen od vjetra koji prognoza najavljuje. I ne isplovljavaj ako zovu neveru ili loše uvjete na moru.

​Izvan moći ljudi

Godinama ste u osiguranju brodova, s kakvim ste se sve nesrećama susreli u svome poslu?

– Vidio sam doista mnogo nesreća i šteta svih vrsta. Nakon svega, mogu reći jedno – ono što misliš da se neće i ne može dogoditi, dogodi se, kad misliš da si sve vidio, shvatiš da ništa nisi vidio i da se uvijek može nešto novo i neočekivano dogoditi. Tih nezgoda zbilja ima različitih i svakome se događaju jer često oprez i pamet osobe ne mogu na njih utjecati.

Protiv udara groma ili udara orkanskog vjetra ništa se ne može. Najviše nezgoda i šteta, kao što sam rekao, izazovu ljudi koji ne paze, plove po lošem vremenu, ne gledaju karte ni plotere pa se nasuču... No, po mome mišljenju najinteresantnije su štete koje nastaju zbog djelovanja nečega što je izvan moći ljudi, a njih je također puno.

Koji su najneobičniji slučajevi koje ste dosad imali u praksi?

– Jedan se dogodio u Marini Veruda prije nekoliko godina. Bilo je grmljavinsko nevrijeme i kada je munja udarila u prostor marine, svi brodovi koji su bili vezani na jednome mulu pretrpjeli su štete.

O kakvim je štetama riječ?

– U takvim slučajevima štete su u pravilu velike, zato što kompletna elektronika, a vrlo često i električna instalacija, bude uništena. Ponekad čak i akumulatori budu gotovo spaljeni, uglavnom u slučajevima kada su bili prikopčani na struju na obali radi punjenja.

Ili, recimo, u Marini Červar blizu Poreča, također je prije nekoliko godina udario grom, ali posljedice su bile dosta čudne. Jednom je brodu otišla kompletna elektronika, ali nisu stradali UKV antena i UKV uređaj, iako je antena bila na vrhu jarbola. Tom prigodom su i alarmi na motoru koji signaliziraju njegovu pregrijanost svirali doslovno cijeli dan, sve dok nismo odspojili sam biper. Voltmetar na brodu je stalno pokazivao 3 volta i tek poslije desetak dana taj napon je pao na nulu. Nevjerojatne stvari.

A najneobičnija i najružnija stvar dogodila se velikom brodu Benetau 57 dok je jedrio u Splitskom kanalu. Diglo se veliko nevrijeme i grom je pogodio brod koji je imao električno namotavanje genove i sidreni vinč, pa je došlo je do naglog razvijanja genove i naglog otpuštanja sidrenog lanca u more.

Čovjek je videći da se sprema nevera ranije smotao genovu te je koristio samo glavno jedro, i to skraćeno, pa ga je udar vjetra zbog naglog razvijanja genove gotovo ugrozio. Imao je sreću jer je konop kojim je bio vezan kraj lanca popustio i puknuo, pa su lanac i sidro otišli na dno bez daljnje štete, no loše je prošao sa strujom jer mu je cijela instalacija izgorjela. Sve se moralo mijenjati, a na takvom brodu to je golem posao i trajao je mjesec i pol dana.

​Udari u debla

A osim udara groma?

– Vrlo su ružni i požari u marinama. Vi ste uredno vezani, sve se čini odličnim i onda iz raznih razloga, kao što je bilo lani zbog ekstremnih temperatura, zapali se neki brod u blizini i požar se u trenu proširi na druge brodove. U takvim požarima razviju se vrlo visoke temperature i vatra s lakoćom preskače.

To se događa nevjerojatno brzo, pa gotovo uvijek strada još nekoliko okolnih brodova, čak i kada u marini odmah reagiraju. Prije dvije godine imali smo slučaj glisera koji se zapalio u Marini Veruda, ljudi su se brzo organizirali i počeli gasiti vatru, no nisu uspjeli na vrijeme izvući brodove pokraj njega, pa su se još dva broda zapalila.

Takve se stvari ljudima mogu dogoditi i kad su najoprezniji, pažljivo čuvaju brod, uredno ga servisiraju..., odnosno nisu nimalo krivi za nevolju koja ih je snašla.

I plovidba noću, osobito brzim motornim brodovima, također nosi velike rizike kojih ljudi često uopće nisu svjesni. Možete naletjeti na nešto što je nekome palo u more ili na debelu granu koja pluta, pa čak i deblo. U Italiji tijekom velikih oluja rijeka Po donese u more hrpe granja i balvana, koji dugo plutaju napola uronjeni i gotovo nevidljivi. Kad velikom brzinom udarite u takvo što, opasnosti i štete su velike. Imali smo prije nekoliko godina i smrtni slučaj, kada je osoba na gliseru blizu Trogira stradala zbog takvog udara u noćnoj plovidbi.

Da i ne spominjem situacije kada gliseri ploveći noću nalete na ribare u malim barkama bez svjetla, što se često događa. Na moru doista svačega bude.

Evo, recimo, profesionalni skiper na katamaranu koji sam osigurao, u luci zabranjenoj za promet jer se tamo održavala regata America's Cupa u Karibima, prevezao je ljude na kopno gumenim bajbotom. U deset sati navečer vratio se po njih i dok su plovili prema svome brodu udario ih je gliser u punoj brzini, dvojicu ubio, a skipera osakatio. Pazite, u zatvorenoj luci zabranjenoj za promet.

Ili zadnji slučaj koji sam imao. U uvali Vinogradišće na Paklenim otocima zapalila se i izgorjela jedrilica Elan 434, a posada nije znala razlog jer nisu kuhali niti koristili bilo kakav uređaj koji bi mogao izazvati požar. Na koncu se pokazalo da je sve počelo od LED svjetla na stropu kabine, koje se pregrijalo i zapalilo, što se doista rijetko događa.

Kasnije, u kontaktima koje održavam s mrežom osiguravatelja diljem svijetu, saznao sam da je bilo još takvih požara, i da su svi bili povezani uz jednu seriju LED žaruljica, koja je očito imala neku grešku. Ima toga još puno, a poanta je da se doista svašta može dogoditi ako se stvari loše poslože.

Pogrešna procjena

Zašto ljudi još uvijek češće osiguravaju automobile nego brodove koji su višestruko vrjedniji, često i od manjih stanova, a nalaze se u daleko rizičnijem okruženju?

– Zato što ljudi uglavnom misle da su jako dobri pomorci i da se njima ništa ne može dogoditi, jer svoj brod dobro paze. Broj kasko osiguranih brodova bio bi još manji da leasing kuće koje financiraju kupnju ne uvjetuju ugovaranje takvog osiguranja. Kad leasing prođe, dosta ih odustane od osiguranja uz istu mantru: ja pazim, ništa mi se nikad nije dogodilo...

Koje vrste nezgoda ljudi najčešće prijavljuju tražeći naknadu štete?

– Nasukavanja za jedrilice i udar u neki predmet koji ošteti donji dio pogona kod motornjaka.

Jesu li češće u pitanju velike štete ili je uglavnom riječ o popravcima?

– Uglavnom su u pitanju popravci koji u slučaju nasukavanja jedrilica koštaju od 8 do 13 tisuća eura, ovisno o vrsti broda, mjestu i veličini oštećenja... Kod nezgoda glisera, nije pak isto je li u pitanju slomljeni aluminijski propeler koji košta nekih 1200 kuna ili duoprop od inoksa čija je cijena puta dva, ali u eurima.

Jesu li češći zahtjevi da se popravak broda obavi u ovlaštenoj radionici ili da se dobije novčana isplata?

– U menadžmentu šteta kad su u pitanju naši osiguranici držimo se principa da ljudima sugeriramo i ponudimo najbolje ovlaštene servisere kod kojih mogu popraviti svoj brod. Stvorili smo, naime, mrežu takvih servisera, to su Rex partneri koji su provjereni, kvalitetni i koji daju jamstvo za svoj rad. Ljudi se mahom odlučuju za takvu opciju jer više nemaju nikakvih briga, a mi pokrivamo cijenu popravka.

Oprezni stranci

Gledajući stanje na našem Jadranu, kakav je odnos broja osiguranih stranih i domaćih nautičara s obzirom na kasko osiguranje?

– Stranci se osiguravaju u daleko većem postotku od naših nautičara, pogotovo Austrijanci i Nijemci, pa čak i Česi i Slovenci. Ako, recimo, uzmete podatke ukupnih premija svih osiguranja u Austriji i svih osiguranja u Hrvatskoj, Austrija ima deset puta veći iznos premije po stanovniku nego mi, Dakle, ako prosječan Hrvat plaća 100 eura za sve vrste osiguranja, Austrijanac plaća 1000 eura. To vam je omjer koji je dijelom pokazatelj razine standarda, ali u velikoj mjeri i odnosa prema zaštiti svoje imovine.

Je li posljednjih godina povećan broj nezgoda i odštetnih zahtjeva s obzirom na golemi rast nautičkog turizma i gužve na moru?

– I da i ne. Naime, s obzirom na značajno povećan broj brodova koji plove Jadranom, broj šteta uglavnom ne bilježi jednaki porast, jer učestalost štetnih događaja ovisi o mnogim faktorima. Nekad ljeto prođe bez velikih vremenskih nedaća, a nekad bude takvo da se štete značajno umnože.​​

Prije nekoliko godina je, primjerice, broj štetnih događaja zbog ekstremno visokih temperatura bio vrlo velik. Izbijali su požari na plovilima, a bilo je i dosta samozapaljenja brodova, no nije bilo puno velikih nevera i nesreća povezanih s njima. Par godina prije bilo je, pak, jako puno opasnih nevera, pa smo te godine imali dosta nasukavanja i česte udare groma u plovila. Takve stvari ne možete predvidjeti, a od njih najviše zavisi broj nezgoda i šteta.

Pijani skiperi

Kako uopće dođe do samozapaljenja brodova?

– Tu se nepovoljno posloži više faktora, a glavni je uzrok slabo održavanje broda udruženo s ekstremno visokim temperaturama. U takvim uvjetima, osobito kada su u pitanju brodovi koji nemaju dobar sustav ventilacije u motornom prostoru, neki oštećeni kabel ili spoj zahvaćen korozijom mogu biti pogubni.

Dođe li do iskrenja i pregrijavanja, to pri jako visokim vanjskim temperaturama često izazove požar. Dakle, loše održavanje električne instalacije je pravi uzrok, koji se daleko lakše aktivira u ukupno nepovoljnoj situaciji. Zapravo, u svim nesrećama se gotovo uvijek posloži nekoliko loših stvari koje dovedu do opasnog ishoda.

Svi koji su zadnjih godina na moru, uočili su sve češću pojavu skupina koje spajaju nautiku i partijanje s kolektivnim opijanjem, u okviru raznih sailweek aranžmana. Koliko takva upotreba alkohola rezultira nesrećama?​

– Dosta često. Mi imamo hrpu odšteta otvorenih prema skiperima koji su bili pijani te su prouzročili nekakvu štetu na brodu. To više što policija i kapetanije prilikom uviđaja traže od svih da naprave alkotest. Na sreću, ako znamo koliko pijanih plovi, a to zna svatko tko je ljeti na moru i vidi ih gotovo u svakoj vali, broj nesreća i šteta koje pijani prouzrokuju ipak nije toliko velik.

Valjda ih sreća donekle čuva, jer nakon cjelonoćne pijanke, onako mamurni ujutro su još su manje sposobni za plovidbu. Ali ima tu još jedna tragična stvar koja nije vezana sa štetama na brodu. Sve one smrti o kojima čitamo, kad noću netko s pasarele ili broda u marini padne u more i utopi se, gotovo su uvijek vezane uz prethodno opijanje.

---

Varanje se ne isplati

Na koje načine ljudi najčešće pokušavaju prevariti osiguravatelje i neopravdano naplatiti štetu?

– To se ne događa često, najčešće se pokušava osigurati brod nakon štete koja se već dogodila, te se ona potom prijavi kao netom nastala. No, to uglavnom ne završi onako kako su sudionici cijele priče zamislili. Iskusni procjenitelji brzo će, naime, nizom detalja utvrditi da se ne radi o novoj šteti jer dobro znaju razlikovati svježe puknuće plastike od puknuća koje se dogodilo koji mjesec prije, a slično je i s drugim oštećenjima.

Znatno složeniji su slučajevi, doduše vrlo rijetki, kada neki ljudi koji imaju skupe brodove koje ne mogu prodati, odluče njihovu vrijednost naplatiti od osiguranja lažirajući teške nezgode. Tada se vode vrlo ozbiljne istrage, često i međunarodne, jer je riječ o ozbiljnim kaznenim djelima pokušaja prijevare. No, to su ipak ekstremi.

---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => oprez nije uvijek dovoljan [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [31] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [32] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => oprez nije uvijek dovoljan 1 1 1 1 1 1 0 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2019-02-26 09:13:14 [created_by] => 3261 [created_by_alias] => Miomir Štrbac [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2021-10-09 18:41:20 [modified_by] => 3261 [publish_up] => 2021-10-08 14:10:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 132 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2019\/02\/26\/10824083.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["\u0110ek \u0160urija: Brodovi su skupi, a rizika je puno"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1271","hd_10824083_1920.jpg":"1920x1080","k_10824083_1280.jpg":"1280x1280","k_10824083_1024.jpg":"1024x1024","k_10824083_640.jpg":"640x640","k_10824083_480.jpg":"480x480","k_10824083_340.jpg":"340x340","k_10824083_220.jpg":"220x220","o_10824083_1280.jpg":"1280x847","o_10824083_1024.jpg":"1024x677","o_10824083_640.jpg":"640x423","o_10824083_480.jpg":"480x317","o_10824083_340.jpg":"340x225","o_10824083_220.jpg":"220x145","h_10824083_1280.jpg":"1280x854","h_10824083_1024.jpg":"1024x683","h_10824083_640.jpg":"640x427","h_10824083_480.jpg":"480x320","h_10824083_340.jpg":"340x227","h_10824083_220.jpg":"220x147","pp_10824083_1280.jpg":"1006x1280","pp_10824083_1024.jpg":"805x1024","pp_10824083_640.jpg":"503x640","pp_10824083_480.jpg":"377x480","pp_10824083_340.jpg":"267x340","pp_10824083_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 204 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7740754 Threads: 2 Questions: 1631280789 Slow queries: 4847673 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111275350 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/strucnjak-za-osiguranje-plovila-i-led-moze-zapaliti-brod-vidio-sam-mnogo-nesreca-i-mogu-reci-samo-ovo-ono-sto-mislis-da-se-ne-moze-dogoditi-dogodi-se-1133447 [printLink] => /om/nautika/strucnjak-za-osiguranje-plovila-i-led-moze-zapaliti-brod-vidio-sam-mnogo-nesreca-i-mogu-reci-samo-ovo-ono-sto-mislis-da-se-ne-moze-dogoditi-dogodi-se-1133447?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 634992 [name] => đek šurija [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-04-01 12:36:42 [main_article_id] => 0 [alias] => dek-surija [link] => /tag/dek-surija ) [1] => stdClass Object ( [id] => 632015 [name] => osiguranje plovila [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-02-27 07:44:11 [main_article_id] => 0 [alias] => osiguranje-plovila [link] => /tag/osiguranje-plovila ) [2] => stdClass Object ( [id] => 652224 [name] => led svjetla brod [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-10-08 15:11:55 [main_article_id] => 0 [alias] => led-svjetla-brod [link] => /tag/led-svjetla-brod ) [3] => stdClass Object ( [id] => 652225 [name] => nesreće na moru [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-10-08 15:11:55 [main_article_id] => 0 [alias] => nesrece-na-moru [link] => /tag/nesrece-na-moru ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => oprez nije uvijek dovoljan [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Stručnjak za osiguranje plovila: I LED može zapaliti brod! Vidio sam mnogo nesreća i mogu reći samo ovo - ono što misliš da se ne može dogoditi, dogodi se [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3261 [name] => Miomir Štrbac [username] => miomir.strbac [email] => miomir.strbac@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$oBa2AAEGUKq/Ymg095Mrh.7uW.yCfYXSNnHxeF4nyWHs8x3qBlQvy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/miomir-strbac-3261 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1775 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/96410507fb7745ab8b7da88e9937be54?s=100&default=https%3A%2F%2Fmore.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2019/02/26/10824083.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Božidar Vukičević/Cropix [mainImageDesc] => Đek Šurija: Brodovi su skupi, a rizika je puno [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2019/02/26/10824083.jpg [title] => Đek Šurija: Brodovi su skupi, a rizika je puno Božidar Vukičević/Cropix ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

O osiguranju plovila s Đekom Šurijom, sudskim vještakom za plovila i vlasnikom porečke tvrtke Yacht-Pool, koji se već 25 godina specijalizirano bavi osiguranjem plovila i menadžmentom šteta, te je odlično upućen u tu tematiku.

Koje su najčešće greške nautičara, koje rezultiraju nezgodama i nesrećama?

– Na prvome mjestu je nepoštovanje vremenskih uvjeta, a na drugome nepažnja. Barem danas nije problem saznati prognozu, možete i preko mobitela, pa ako netko unatoč lošoj prognozi riskira i isplovljava iz zaštićene uvale, on gotovo priziva nezgodu. More nije kada, snaga vjetra i valova je golema i to treba poštovati. Prema tome, ako se negdje vezuješ ili se negdje sidriš, budi zaklonjen od vjetra koji prognoza najavljuje. I ne isplovljavaj ako zovu neveru ili loše uvjete na moru.

​Izvan moći ljudi

Godinama ste u osiguranju brodova, s kakvim ste se sve nesrećama susreli u svome poslu?

– Vidio sam doista mnogo nesreća i šteta svih vrsta. Nakon svega, mogu reći jedno – ono što misliš da se neće i ne može dogoditi, dogodi se, kad misliš da si sve vidio, shvatiš da ništa nisi vidio i da se uvijek može nešto novo i neočekivano dogoditi. Tih nezgoda zbilja ima različitih i svakome se događaju jer često oprez i pamet osobe ne mogu na njih utjecati.

Protiv udara groma ili udara orkanskog vjetra ništa se ne može. Najviše nezgoda i šteta, kao što sam rekao, izazovu ljudi koji ne paze, plove po lošem vremenu, ne gledaju karte ni plotere pa se nasuču... No, po mome mišljenju najinteresantnije su štete koje nastaju zbog djelovanja nečega što je izvan moći ljudi, a njih je također puno.

Koji su najneobičniji slučajevi koje ste dosad imali u praksi?

– Jedan se dogodio u Marini Veruda prije nekoliko godina. Bilo je grmljavinsko nevrijeme i kada je munja udarila u prostor marine, svi brodovi koji su bili vezani na jednome mulu pretrpjeli su štete.

O kakvim je štetama riječ?

– U takvim slučajevima štete su u pravilu velike, zato što kompletna elektronika, a vrlo često i električna instalacija, bude uništena. Ponekad čak i akumulatori budu gotovo spaljeni, uglavnom u slučajevima kada su bili prikopčani na struju na obali radi punjenja.

Ili, recimo, u Marini Červar blizu Poreča, također je prije nekoliko godina udario grom, ali posljedice su bile dosta čudne. Jednom je brodu otišla kompletna elektronika, ali nisu stradali UKV antena i UKV uređaj, iako je antena bila na vrhu jarbola. Tom prigodom su i alarmi na motoru koji signaliziraju njegovu pregrijanost svirali doslovno cijeli dan, sve dok nismo odspojili sam biper. Voltmetar na brodu je stalno pokazivao 3 volta i tek poslije desetak dana taj napon je pao na nulu. Nevjerojatne stvari.

A najneobičnija i najružnija stvar dogodila se velikom brodu Benetau 57 dok je jedrio u Splitskom kanalu. Diglo se veliko nevrijeme i grom je pogodio brod koji je imao električno namotavanje genove i sidreni vinč, pa je došlo je do naglog razvijanja genove i naglog otpuštanja sidrenog lanca u more.

Čovjek je videći da se sprema nevera ranije smotao genovu te je koristio samo glavno jedro, i to skraćeno, pa ga je udar vjetra zbog naglog razvijanja genove gotovo ugrozio. Imao je sreću jer je konop kojim je bio vezan kraj lanca popustio i puknuo, pa su lanac i sidro otišli na dno bez daljnje štete, no loše je prošao sa strujom jer mu je cijela instalacija izgorjela. Sve se moralo mijenjati, a na takvom brodu to je golem posao i trajao je mjesec i pol dana.

​Udari u debla

A osim udara groma?

– Vrlo su ružni i požari u marinama. Vi ste uredno vezani, sve se čini odličnim i onda iz raznih razloga, kao što je bilo lani zbog ekstremnih temperatura, zapali se neki brod u blizini i požar se u trenu proširi na druge brodove. U takvim požarima razviju se vrlo visoke temperature i vatra s lakoćom preskače.

To se događa nevjerojatno brzo, pa gotovo uvijek strada još nekoliko okolnih brodova, čak i kada u marini odmah reagiraju. Prije dvije godine imali smo slučaj glisera koji se zapalio u Marini Veruda, ljudi su se brzo organizirali i počeli gasiti vatru, no nisu uspjeli na vrijeme izvući brodove pokraj njega, pa su se još dva broda zapalila.

Takve se stvari ljudima mogu dogoditi i kad su najoprezniji, pažljivo čuvaju brod, uredno ga servisiraju..., odnosno nisu nimalo krivi za nevolju koja ih je snašla.

I plovidba noću, osobito brzim motornim brodovima, također nosi velike rizike kojih ljudi često uopće nisu svjesni. Možete naletjeti na nešto što je nekome palo u more ili na debelu granu koja pluta, pa čak i deblo. U Italiji tijekom velikih oluja rijeka Po donese u more hrpe granja i balvana, koji dugo plutaju napola uronjeni i gotovo nevidljivi. Kad velikom brzinom udarite u takvo što, opasnosti i štete su velike. Imali smo prije nekoliko godina i smrtni slučaj, kada je osoba na gliseru blizu Trogira stradala zbog takvog udara u noćnoj plovidbi.

Da i ne spominjem situacije kada gliseri ploveći noću nalete na ribare u malim barkama bez svjetla, što se često događa. Na moru doista svačega bude.

Evo, recimo, profesionalni skiper na katamaranu koji sam osigurao, u luci zabranjenoj za promet jer se tamo održavala regata America's Cupa u Karibima, prevezao je ljude na kopno gumenim bajbotom. U deset sati navečer vratio se po njih i dok su plovili prema svome brodu udario ih je gliser u punoj brzini, dvojicu ubio, a skipera osakatio. Pazite, u zatvorenoj luci zabranjenoj za promet.

Ili zadnji slučaj koji sam imao. U uvali Vinogradišće na Paklenim otocima zapalila se i izgorjela jedrilica Elan 434, a posada nije znala razlog jer nisu kuhali niti koristili bilo kakav uređaj koji bi mogao izazvati požar. Na koncu se pokazalo da je sve počelo od LED svjetla na stropu kabine, koje se pregrijalo i zapalilo, što se doista rijetko događa.

Kasnije, u kontaktima koje održavam s mrežom osiguravatelja diljem svijetu, saznao sam da je bilo još takvih požara, i da su svi bili povezani uz jednu seriju LED žaruljica, koja je očito imala neku grešku. Ima toga još puno, a poanta je da se doista svašta može dogoditi ako se stvari loše poslože.

Pogrešna procjena

Zašto ljudi još uvijek češće osiguravaju automobile nego brodove koji su višestruko vrjedniji, često i od manjih stanova, a nalaze se u daleko rizičnijem okruženju?

– Zato što ljudi uglavnom misle da su jako dobri pomorci i da se njima ništa ne može dogoditi, jer svoj brod dobro paze. Broj kasko osiguranih brodova bio bi još manji da leasing kuće koje financiraju kupnju ne uvjetuju ugovaranje takvog osiguranja. Kad leasing prođe, dosta ih odustane od osiguranja uz istu mantru: ja pazim, ništa mi se nikad nije dogodilo...

Koje vrste nezgoda ljudi najčešće prijavljuju tražeći naknadu štete?

– Nasukavanja za jedrilice i udar u neki predmet koji ošteti donji dio pogona kod motornjaka.

Jesu li češće u pitanju velike štete ili je uglavnom riječ o popravcima?

– Uglavnom su u pitanju popravci koji u slučaju nasukavanja jedrilica koštaju od 8 do 13 tisuća eura, ovisno o vrsti broda, mjestu i veličini oštećenja... Kod nezgoda glisera, nije pak isto je li u pitanju slomljeni aluminijski propeler koji košta nekih 1200 kuna ili duoprop od inoksa čija je cijena puta dva, ali u eurima.

Jesu li češći zahtjevi da se popravak broda obavi u ovlaštenoj radionici ili da se dobije novčana isplata?

– U menadžmentu šteta kad su u pitanju naši osiguranici držimo se principa da ljudima sugeriramo i ponudimo najbolje ovlaštene servisere kod kojih mogu popraviti svoj brod. Stvorili smo, naime, mrežu takvih servisera, to su Rex partneri koji su provjereni, kvalitetni i koji daju jamstvo za svoj rad. Ljudi se mahom odlučuju za takvu opciju jer više nemaju nikakvih briga, a mi pokrivamo cijenu popravka.

Oprezni stranci

Gledajući stanje na našem Jadranu, kakav je odnos broja osiguranih stranih i domaćih nautičara s obzirom na kasko osiguranje?

– Stranci se osiguravaju u daleko većem postotku od naših nautičara, pogotovo Austrijanci i Nijemci, pa čak i Česi i Slovenci. Ako, recimo, uzmete podatke ukupnih premija svih osiguranja u Austriji i svih osiguranja u Hrvatskoj, Austrija ima deset puta veći iznos premije po stanovniku nego mi, Dakle, ako prosječan Hrvat plaća 100 eura za sve vrste osiguranja, Austrijanac plaća 1000 eura. To vam je omjer koji je dijelom pokazatelj razine standarda, ali u velikoj mjeri i odnosa prema zaštiti svoje imovine.

Je li posljednjih godina povećan broj nezgoda i odštetnih zahtjeva s obzirom na golemi rast nautičkog turizma i gužve na moru?

– I da i ne. Naime, s obzirom na značajno povećan broj brodova koji plove Jadranom, broj šteta uglavnom ne bilježi jednaki porast, jer učestalost štetnih događaja ovisi o mnogim faktorima. Nekad ljeto prođe bez velikih vremenskih nedaća, a nekad bude takvo da se štete značajno umnože.​​

Prije nekoliko godina je, primjerice, broj štetnih događaja zbog ekstremno visokih temperatura bio vrlo velik. Izbijali su požari na plovilima, a bilo je i dosta samozapaljenja brodova, no nije bilo puno velikih nevera i nesreća povezanih s njima. Par godina prije bilo je, pak, jako puno opasnih nevera, pa smo te godine imali dosta nasukavanja i česte udare groma u plovila. Takve stvari ne možete predvidjeti, a od njih najviše zavisi broj nezgoda i šteta.

Pijani skiperi

Kako uopće dođe do samozapaljenja brodova?

– Tu se nepovoljno posloži više faktora, a glavni je uzrok slabo održavanje broda udruženo s ekstremno visokim temperaturama. U takvim uvjetima, osobito kada su u pitanju brodovi koji nemaju dobar sustav ventilacije u motornom prostoru, neki oštećeni kabel ili spoj zahvaćen korozijom mogu biti pogubni.

Dođe li do iskrenja i pregrijavanja, to pri jako visokim vanjskim temperaturama često izazove požar. Dakle, loše održavanje električne instalacije je pravi uzrok, koji se daleko lakše aktivira u ukupno nepovoljnoj situaciji. Zapravo, u svim nesrećama se gotovo uvijek posloži nekoliko loših stvari koje dovedu do opasnog ishoda.

Svi koji su zadnjih godina na moru, uočili su sve češću pojavu skupina koje spajaju nautiku i partijanje s kolektivnim opijanjem, u okviru raznih sailweek aranžmana. Koliko takva upotreba alkohola rezultira nesrećama?​

– Dosta često. Mi imamo hrpu odšteta otvorenih prema skiperima koji su bili pijani te su prouzročili nekakvu štetu na brodu. To više što policija i kapetanije prilikom uviđaja traže od svih da naprave alkotest. Na sreću, ako znamo koliko pijanih plovi, a to zna svatko tko je ljeti na moru i vidi ih gotovo u svakoj vali, broj nesreća i šteta koje pijani prouzrokuju ipak nije toliko velik.

Valjda ih sreća donekle čuva, jer nakon cjelonoćne pijanke, onako mamurni ujutro su još su manje sposobni za plovidbu. Ali ima tu još jedna tragična stvar koja nije vezana sa štetama na brodu. Sve one smrti o kojima čitamo, kad noću netko s pasarele ili broda u marini padne u more i utopi se, gotovo su uvijek vezane uz prethodno opijanje.

---

Varanje se ne isplati

Na koje načine ljudi najčešće pokušavaju prevariti osiguravatelje i neopravdano naplatiti štetu?

– To se ne događa često, najčešće se pokušava osigurati brod nakon štete koja se već dogodila, te se ona potom prijavi kao netom nastala. No, to uglavnom ne završi onako kako su sudionici cijele priče zamislili. Iskusni procjenitelji brzo će, naime, nizom detalja utvrditi da se ne radi o novoj šteti jer dobro znaju razlikovati svježe puknuće plastike od puknuća koje se dogodilo koji mjesec prije, a slično je i s drugim oštećenjima.

Znatno složeniji su slučajevi, doduše vrlo rijetki, kada neki ljudi koji imaju skupe brodove koje ne mogu prodati, odluče njihovu vrijednost naplatiti od osiguranja lažirajući teške nezgode. Tada se vode vrlo ozbiljne istrage, često i međunarodne, jer je riječ o ozbiljnim kaznenim djelima pokušaja prijevare. No, to su ipak ekstremi.

---

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Božidar Vukičević/Cropix
Božidar Vukičević/Cropix
Đek Šurija: Brodovi su skupi, a rizika je puno
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/strucnjak-za-osiguranje-plovila-i-led-moze-zapaliti-brod-vidio-sam-mnogo-nesreca-i-mogu-reci-samo-ovo-ono-sto-mislis-da-se-ne-moze-dogoditi-dogodi-se-1133447 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=3570d6da8ca0f48dd2c6d65a23a6098fe3792fe6 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Stru%C4%8Dnjak+za+osiguranje+plovila%3A+I+LED+mo%C5%BEe+zapaliti+brod%21+Vidio+sam+mnogo+nesre%C4%87a+i+mogu+re%C4%87i+samo+ovo+-+ono+%C5%A1to+misli%C5%A1+da+se+ne+mo%C5%BEe+dogoditi%2C+dogodi+se&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fstrucnjak-za-osiguranje-plovila-i-led-moze-zapaliti-brod-vidio-sam-mnogo-nesreca-i-mogu-reci-samo-ovo-ono-sto-mislis-da-se-ne-moze-dogoditi-dogodi-se-1133447 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fstrucnjak-za-osiguranje-plovila-i-led-moze-zapaliti-brod-vidio-sam-mnogo-nesreca-i-mogu-reci-samo-ovo-ono-sto-mislis-da-se-ne-moze-dogoditi-dogodi-se-1133447 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => oprez nije uvijek dovoljan [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [31] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [32] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

oprez nije uvijek dovoljanStručnjak za osiguranje plovila: I LED može zapaliti brod! Vidio sam mnogo nesreća i mogu reći samo ovo - ono što misliš da se ne može dogoditi, dogodi se

Piše Miomir Štrbac
8. listopada 2021. - 16:10

O osiguranju plovila s Đekom Šurijom, sudskim vještakom za plovila i vlasnikom porečke tvrtke Yacht-Pool, koji se već 25 godina specijalizirano bavi osiguranjem plovila i menadžmentom šteta, te je odlično upućen u tu tematiku.

Koje su najčešće greške nautičara, koje rezultiraju nezgodama i nesrećama?

– Na prvome mjestu je nepoštovanje vremenskih uvjeta, a na drugome nepažnja. Barem danas nije problem saznati prognozu, možete i preko mobitela, pa ako netko unatoč lošoj prognozi riskira i isplovljava iz zaštićene uvale, on gotovo priziva nezgodu. More nije kada, snaga vjetra i valova je golema i to treba poštovati. Prema tome, ako se negdje vezuješ ili se negdje sidriš, budi zaklonjen od vjetra koji prognoza najavljuje. I ne isplovljavaj ako zovu neveru ili loše uvjete na mor...

15. svibanj 2024 00:03