stdClass Object ( [id] => 1176418 [title] => Splitski poduzetnik Juroslav Buljubašić ima projekt koji Hrvatsku stavlja u svjetski vrh. Otkrio nam je svoje planove i ispričao detalje investicije [alias] => poznati-splitski-poduzetnik-ima-projekt-koji-hrvatsku-stavlja-u-svjetski-vrh [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Lani je iz SAD-a stigla najava da će tijekom ove godine, kao prvi na svijetu, na liniji u zaljevu San Francisca zaploviti komercijalni putnički katamaran na pogon vodikovim gorivnim člancima. Brod nazvan Sea Change dug je 22 metra, može primiti 75 putnika, a porinut je lani u kolovozu u brodogradilištu All American Marine u Bellinghamu.

Pokretat će ga dva elektromotora od po 300 kW putnom brzinom od 16 čvorova uz domet od 300 milja, a spomenuto je i da već ima sva odobrenja za linijsku plovidbu.

​Ova vijest lijepo zvuči kao najava početka čistog pomorskog prijevoza putnika, a još ljepše mogućnost da drugi takav katamaran zaplovi u Hrvatskoj na relaciji Zračna luka Kaštela - Split.

Naime, poznati splitski poduzetnik Juroslav Buljubašić, koji je često znao iznenađivati svojim poslovnim potezima, ali i onim privatnim, poput prijave da poleti u svemir Bransonovim Virgin Galacticom, čini se da je ponovo u akciji. Ovaj put s vodikom u glavnoj ulozi. Stoga smo ga zamolili da nam više kaže o svojim planovima.

- Je li točna informacija da bi nakon katamarana na vodik Sea Change, kao drugi na svijetu s vodikovim gorivnim člancima mogao zaploviti vaš putnički katamaran Komiza?

- To je moguće i ja se nadam da hoće, ali vidjet ćemo. Zasad je jedino izvjesno da će Sea Change biti prvi komercijalni katamaran s vodikovim gorivnim člancima. Ako bi Komiza bila druga, ili barem među prvih nekoliko, to bi svakako bio veliki uspjeh. Moj osobno, ali i Splita i Hrvatske. Uhvatili bi priključak na vodik, u startu gledano u svjetskim relacijama, a to bi puno značilo. Uzgred, Komiza ima 20,7 metara, ali može primiti 160 putnika. Znači, duplo više od Sea Changea.

Domaća pamet

- Kada ste počeli razmišljati o takvom projektu i koji su vam bili motivi?

- Iako sam se prije nekoliko godina povukao iz poduzetničkih voda, ipak je teško biti poduzetnik u miru, jer poduzetnik nikad ne miruje. Henry Jorgensen i ja smo svojedobno odustali od brodarstva iz jednostavnog razloga što je cijena goriva po prevezenom putniku bila puno veća nego cijena po prevezenom putniku u zračnom prijevozu.

Razmišljanja su nas tada vodila prema dronovima, mislili smo da će oni brže napredovati u svom razvoju ka komercijalnoj eksploataciji. Budući da to nije išlo u smjeru da dronovi zamijene brodove, brodovi i dalje plove koristeći fosilna goriva. To je po mome mišljenju, a sve više i općem, dugoročno neodrživo.

Igrom slučaja, u jednom sam trenutku naišao na splitskog prof. dr. Franu Barbira, koji je veliki stručnjak za vodikove gorivne članke i već je radio na njihovoj primjeni na manjim brodovima. Tada mi je sinula ideja da sa svojim suradnicima pokušam okupiti domaću pamet.

---

image

Dr. Frano Barbir s vodikovim gorivnim člankom

Božidar Vukičević/Cropix
---

Sagledavši cjelinu problema, zaključili smo da moramo imati u timu ljude koji dobro poznaju tehnologije korištenja vodika, proizvodnju vodika iz solarne energije, elektromotore i brodogradnju. I tako, skupili smo projekti tim u kojem su prof. Barbir za vodik, diplomirani inženjeri Igor Lučić i Siniša Poljak za elektroenergetiku, prof. dr. Gojmir Radica za motorne pogone u brodarstvu, te dipl. ing. Ivo Miličić za pomorsku arhitekturu.

- Vodik se, da bi sve bilo zeleno, mora proizvoditi korištenjem struje za elektrolizu dobivene iz obnovljivih izvora. Kako to mislite riješiti?

- Već u startu sam znao da u cijeloj ovoj priči moramo ići na zatvaranje kruga vodika i čiste energije, te da je katamaran Komiza u tome krugu samo finalni korisnik. Takav pristup traži i Europska unija u svojoj Strategiji za vodik. Zbog toga smo u plan projekta stavili gradnju solarne centrale snage jednog megavata u Rudi, gdje bi se ujedno locirao i elektrolizator za proizvodnju vodika na tu solarnu energiju.

Tu već imamo kupljenu zemlju i koncesiju na izvor vode. Planirali smo čak i da kamioni koji bi vodik prevozili do Komize budu na čistu energiju, na vodik ili strujni pogon. Time se cijeli krug nultog utjecaja na okoliš zatvara. Ujedno treba znati da je danas u Hrvatskoj nemoguće kupiti zeleni vodik kao gorivo, jer se nigdje ne proizvodi.

---

image

Cijela nadstrešnica Komize bit će prekrivena solarnim pločama

---

- Hrvatska je upravo usvojila svoju Strategiju za vodik, temeljenu na onoj EU-a, pa će dobiti i značajna sredstva za okretanje vodiku. Gradit će se i elektrolizatori?

- Da, i to je odlična vijest. Samo, mi smo već zagazili u ovaj projekt i moramo brzo djelovati. Već smo naručili solarne ploče za elektranu iz Kine, ali sada sve kasni. Prije korone su stizale za 45 dana, a sada moramo čekati i više mjeseci. No, izgurat ćemo sve kako smo zamislili. ​

Meni je u cijeloj ovoj priči najintrigantnije što jednom kad sve krene, dalje radi kao perpetuum mobile. Ako dobivaš struju iz energije sunca, a onda tom strujom proizvodiš vodik iz vode, tada ti je gorivo za pogon broda praktički besplatno. A pritom je sve i potpuno čisto. Ostaje ti samo trošak za održavanje. Naravno, to je situacija nakon što se investira u izgradnju cijelog tog kruga.

---

image

Ovako će izgledati zatvoreni zeleni krug za pogon na vodik

---

Veliki zahvati

- Tu sigurno možete računati i na europski novac, zamišljeni projekt potpuno se uklapa u strategiju EU-a. Koliko cijela investicija vrijedi?

- Napravili smo detaljan investicijski plan i sve skupa teži oko 11 milijuna eura. Projekt smo već prijavili za sufinanciranje iz europskih fondova i vjerujemo u pozitivan ishod s obzirom na to da je sve pomno razrađeno. A kada je o vodiku kao energentu riječ, da je Europa ranije krenula u tome pravcu, ne bi bilo ovolikih problema s plinom kakve sada imamo. Nažalost, predugo je stvari kočio jaki lobi vezan uz fosilna goriva.

- U kojoj je fazi projekt sada, ima li šanse da Komiza zaplovi do kraja godine ili početkom iduće?

- Mi smo trenutno u fazi preuređenja i pripreme Komize za prihvat novog porivnog sustava. Iz nje je sve izvađeno i sada se radi na ojačanjima trupa i cijele konstrukcije kako bi se mogli ugraditi gorivni članci i sve što uz njih ide. Paralelno radimo i na pripremi gradnje solarne elektrane i elektrolizatora za vodik, što se brzo može zaokružiti kad stigne naručena oprema iz Kine.

---

image

Katamaran Komiza godinama je i sam dimio naftu, sad će mu jedini ispuh biti vodena para

Božidar Vukičević/Cropix
---

Uglavnom, radimo punom parom i nastojat ćemo što prije okončati projekt. No, zasad jedino mogu reći da bismo bili jako zadovoljni kada bi Komiza zaplovila na vodik tijekom iduće godine.

---

SPLIT - ZELENI GRAD

Prije nekoliko godina spominjala se ideja o Splitu kao zelenom gradu, a sadašnja gradska vlast tu je ideju ponovo oživjela. Imat ćemo s njima uskoro i neke razgovore o toj temi. Ideja je da se turisti katamaranom na vodik, odnosno katamaranima, prebacuju iz zračne luke u Kaštelima do grada, a potom bi se po gradu vozili autobusima na vodik. Naravno, i svi drugi građani. Mislim da je to odličan koncept koji se može stalno širiti na nove segmente prijevoza ljudi i transporta roba. No, najvažnije je u svemu što u Splitu imamo stručne ljude koji mogu pomoći gradu i poduzetnicima da Split među prvima uhvati priključak na novu i čistu tehnologiju, kakva je vodikova.

---

---

PROF. DR. FRANO BARBIR, TEHNOLOŠKI OTAC PROJEKTA: SAMO KOMIZA ĆE ANULIRATI 380 TONA CO2 GODIŠNJE

Prof. emeritus dr. Frano Barbir, vodeći hrvatski i svjetski znanstveni autoritet u tehnologiji vodikovih gorivnih članaka, do nedavnog umirovljenja bio je dugogodišnji profesor i šef katedre na splitskom FESB-u. Lani je dobio i državnu nagradu za znanost za životno djelo, dakle za svoju posvećenost vodiku i vodikovim tehnologijama. Sada je, pak, doživio da njegov dugogodišnji rad postaje stvarnost s podrškom vrha EU-a, političkom i financijskom.

Kao tehnološkog oca projekta prebacivanja Komize s dizelskog na zeleni vodikov pogon, zamolili smo ga da nam opiše neke tehničke detalje te operacije:

- Projekt uključuje zamjenu dizelskih motora hibridnim električnim pogonom, odnosno električnom energijom iz vodikovih gorivnih članaka i iz baterija. Vodik je u prednosti pred baterijama u smislu težine sustava pohrane, pretvorbe energije i vremena punjenja. Težina cijelog sustava je posebno bitna kad se mijenja pogon na postojećem brodu, kako bi se zadržala plovnost i potrebna brzina.

U planiranom hibridnom pogonu potrebna snaga na elektromotor dolazit će iz gorivnih članaka i iz baterija na način da će gorivni članci, radeći konstantnom snagom, davati glavninu energije potrebne glavnom pogonskom elektromotoru, a ostatak dolazi iz baterija. Za vrijeme uplovljavanja i isplovljavanja, te boravka u luci za ukrcaj i iskrcaj putnika, gorivni članci će nadopunjavati baterije.

Pritom je optimizacijskim postupkom sve tako dimenzionirano da su baterije na kraju radnog dana napunjene jednako kao i na početku. Za svaki slučaj, radi pune fleksibilnosti omogućili smo da se preko noći baterije mogu nadopunjavati i strujom s kopna.

Vodik će se pohranjivati u kompozitnim spremnicima pod tlakom koji će se nalaziti na palubi broda. Električna energija za rasvjetu, klimatizaciju kabine i druge pomoćne uređaje osiguravat će se pomoću odvojenog sustava s fotonaponskim panelima kojima će se pokriti paluba broda.

U svemu ovome posebno je značajan sustav dijagnostike i optimalnog upravljanja komponentama elektropropulzijskog sustava s ciljem minimalne potrošnje vodika, odnosno energije, ali i produženja radnog vijeka gorivnih članaka i baterija. On se već razvija u domaćim tvrtkama i bit će hrvatski proizvod.

Treba reći i da će samo korištenje ovog broda tijekom turističke sezone (svibanj-rujan) rezultirati izbjegavanjem emisija CO2 u iznosu od 380 tona CO2 godišnje. Zamislite što bismo postigli prebacivanjem većeg dijela pomorskog prijevoza na vodik!

Inače, ovaj projekt predstavlja prvu industrijsku primjenu vodika u pomorskom prometu u Hrvatskoj i jednu od prvih u Europi, pa će pozicionirati Hrvatsku među vodeće zemlje u razvoju u primjeni elektropropulzijskih brodskih pogona s vodikom.

---

---

ZELENA KOMIZA

Broj vožnji - 6 dnevno

Broj putnika - 160

Dužina broda - 20.7 m

Dužina rute - 6.4 Nm

Brzina - 12 knots

Snaga elektromotora - 2x300 kW

Snaga gorivnih članaka - 2x160 kW

Potrebna količina vodika - 220 kg/dan

Potreban kapacitet baterija - 400 kWh

Površina fotonaponskih panela - 80 m2

---

---

image

Buljubašić je zbog cijene goriva bio odustao od brodarstva

Vojko Bašić/Cropix
---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => perpetuum mobile [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => perpetuum mobile 2 0 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2022-02-14 17:10:00 [created_by] => 3261 [created_by_alias] => Miomir Štrbac [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2022-03-18 06:55:56 [modified_by] => 3261 [publish_up] => 2022-03-18 06:38:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 61 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2022\/02\/14\/13345802.jpg","\/images\/slike\/2022\/02\/14\/17203968.jpg","\/images\/slike\/2022\/02\/14\/20950258.jpg","\/images\/slike\/2022\/02\/14\/20950260.jpg","\/images\/slike\/2022\/02\/14\/20950384.jpg","\/images\/slike\/2022\/02\/14\/14748930.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Vojko Ba\u0161i\u0107\/Cropix","","","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

Juroslav Buljuba\u0161i\u0107: Ovo je uspjeh Splita i Hrvatske<\/p>\n","

Buljuba\u0161i\u0107 je zbog cijene goriva bio odustao od brodarstva<\/p>\n","

Ovako \u0107e izgledati zatvoreni zeleni <\/em>krug za pogon na vodik<\/p>\n","

Cijela nadstre\u0161nica Komize <\/em>bit \u0107e prekrivena solarnim plo\u010dama<\/p>\n","

Katamaran Komiza<\/em> godinama je i sam dimio <\/em>naftu, sad \u0107e mu jedini ispuh biti vodena para<\/p>\n","

Dr. Frano Barbir s vodikovim gorivnim \u010dlankom<\/p>\n"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1251","hd_13345802_1920.jpg":"1920x1080","k_13345802_1280.jpg":"1280x1280","k_13345802_1024.jpg":"1024x1024","k_13345802_640.jpg":"640x640","k_13345802_480.jpg":"480x480","k_13345802_340.jpg":"340x340","k_13345802_220.jpg":"220x220","o_13345802_1280.jpg":"1280x834","o_13345802_1024.jpg":"1024x667","o_13345802_640.jpg":"640x417","o_13345802_480.jpg":"480x312","o_13345802_340.jpg":"340x221","o_13345802_220.jpg":"220x143","h_13345802_1280.jpg":"1280x854","h_13345802_1024.jpg":"1024x683","h_13345802_640.jpg":"640x427","h_13345802_480.jpg":"480x320","h_13345802_340.jpg":"340x227","h_13345802_220.jpg":"220x147","pp_13345802_1280.jpg":"1006x1280","pp_13345802_1024.jpg":"805x1024","pp_13345802_640.jpg":"503x640","pp_13345802_480.jpg":"377x480","pp_13345802_340.jpg":"267x340","pp_13345802_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1321","hd_17203968_1920.jpg":"1920x1080","k_17203968_1280.jpg":"1280x1280","k_17203968_1024.jpg":"1024x1024","k_17203968_640.jpg":"640x640","k_17203968_480.jpg":"480x480","k_17203968_340.jpg":"340x340","k_17203968_220.jpg":"220x220","o_17203968_1280.jpg":"1280x880","o_17203968_1024.jpg":"1024x704","o_17203968_640.jpg":"640x440","o_17203968_480.jpg":"480x330","o_17203968_340.jpg":"340x233","o_17203968_220.jpg":"220x151","h_17203968_1280.jpg":"1280x854","h_17203968_1024.jpg":"1024x683","h_17203968_640.jpg":"640x427","h_17203968_480.jpg":"480x320","h_17203968_340.jpg":"340x227","h_17203968_220.jpg":"220x147","pp_17203968_1280.jpg":"1006x1280","pp_17203968_1024.jpg":"805x1024","pp_17203968_640.jpg":"503x640","pp_17203968_480.jpg":"377x480","pp_17203968_340.jpg":"267x340","pp_17203968_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1440","hd_20950258_1920.jpg":"1920x1080","k_20950258_1280.jpg":"1280x1280","k_20950258_1024.jpg":"1024x1024","k_20950258_640.jpg":"640x640","k_20950258_480.jpg":"480x480","k_20950258_340.jpg":"340x340","k_20950258_220.jpg":"220x220","o_20950258_1280.jpg":"1280x960","o_20950258_1024.jpg":"1024x768","o_20950258_640.jpg":"640x480","o_20950258_480.jpg":"480x360","o_20950258_340.jpg":"340x255","o_20950258_220.jpg":"220x165","h_20950258_1280.jpg":"1280x854","h_20950258_1024.jpg":"1024x683","h_20950258_640.jpg":"640x427","h_20950258_480.jpg":"480x320","h_20950258_340.jpg":"340x227","h_20950258_220.jpg":"220x147","pp_20950258_1280.jpg":"1006x1280","pp_20950258_1024.jpg":"805x1024","pp_20950258_640.jpg":"503x640","pp_20950258_480.jpg":"377x480","pp_20950258_340.jpg":"267x340","pp_20950258_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1440","hd_20950260_1920.jpg":"1920x1080","k_20950260_1280.jpg":"1280x1280","k_20950260_1024.jpg":"1024x1024","k_20950260_640.jpg":"640x640","k_20950260_480.jpg":"480x480","k_20950260_340.jpg":"340x340","k_20950260_220.jpg":"220x220","o_20950260_1280.jpg":"1280x960","o_20950260_1024.jpg":"1024x768","o_20950260_640.jpg":"640x480","o_20950260_480.jpg":"480x360","o_20950260_340.jpg":"340x255","o_20950260_220.jpg":"220x165","h_20950260_1280.jpg":"1280x854","h_20950260_1024.jpg":"1024x683","h_20950260_640.jpg":"640x427","h_20950260_480.jpg":"480x320","h_20950260_340.jpg":"340x227","h_20950260_220.jpg":"220x147","pp_20950260_1280.jpg":"1006x1280","pp_20950260_1024.jpg":"805x1024","pp_20950260_640.jpg":"503x640","pp_20950260_480.jpg":"377x480","pp_20950260_340.jpg":"267x340","pp_20950260_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1276","hd_20950384_1920.jpg":"1920x1080","k_20950384_1280.jpg":"1280x1280","k_20950384_1024.jpg":"1024x1024","k_20950384_640.jpg":"640x640","k_20950384_480.jpg":"480x480","k_20950384_340.jpg":"340x340","k_20950384_220.jpg":"220x220","o_20950384_1280.jpg":"1280x850","o_20950384_1024.jpg":"1024x680","o_20950384_640.jpg":"640x425","o_20950384_480.jpg":"480x319","o_20950384_340.jpg":"340x225","o_20950384_220.jpg":"220x146","h_20950384_1280.jpg":"1280x854","h_20950384_1024.jpg":"1024x683","h_20950384_640.jpg":"640x427","h_20950384_480.jpg":"480x320","h_20950384_340.jpg":"340x227","h_20950384_220.jpg":"220x147","pp_20950384_1280.jpg":"1006x1280","pp_20950384_1024.jpg":"805x1024","pp_20950384_640.jpg":"503x640","pp_20950384_480.jpg":"377x480","pp_20950384_340.jpg":"267x340","pp_20950384_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1278","hd_14748930_1920.jpg":"1920x1080","k_14748930_1280.jpg":"1280x1280","k_14748930_1024.jpg":"1024x1024","k_14748930_640.jpg":"640x640","k_14748930_480.jpg":"480x480","k_14748930_340.jpg":"340x340","k_14748930_220.jpg":"220x220","o_14748930_1280.jpg":"1280x852","o_14748930_1024.jpg":"1024x681","o_14748930_640.jpg":"640x426","o_14748930_480.jpg":"480x319","o_14748930_340.jpg":"340x226","o_14748930_220.jpg":"220x146","h_14748930_1280.jpg":"1280x854","h_14748930_1024.jpg":"1024x683","h_14748930_640.jpg":"640x427","h_14748930_480.jpg":"480x320","h_14748930_340.jpg":"340x227","h_14748930_220.jpg":"220x147","pp_14748930_1280.jpg":"1006x1280","pp_14748930_1024.jpg":"805x1024","pp_14748930_640.jpg":"503x640","pp_14748930_480.jpg":"377x480","pp_14748930_340.jpg":"267x340","pp_14748930_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 14988758 Threads: 3 Questions: 3149477230 Slow queries: 7028515 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 234949726 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/poznati-splitski-poduzetnik-ima-projekt-koji-hrvatsku-stavlja-u-svjetski-vrh-1176418 [printLink] => /om/nautika/poznati-splitski-poduzetnik-ima-projekt-koji-hrvatsku-stavlja-u-svjetski-vrh-1176418?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 243888 [name] => juroslav buljubašić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => juroslav-buljubasic [link] => /tag/juroslav-buljubasic ) [1] => stdClass Object ( [id] => 660472 [name] => Frano Barbir [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-12-20 10:46:37 [main_article_id] => 0 [alias] => frano-barbir [link] => /tag/frano-barbir ) [2] => stdClass Object ( [id] => 669557 [name] => brodovi na vodik [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-03-07 07:58:53 [main_article_id] => 0 [alias] => brodovi-na-vodik [link] => /tag/brodovi-na-vodik ) [3] => stdClass Object ( [id] => 670825 [name] => katamaran Komiza [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-03-17 13:15:15 [main_article_id] => 0 [alias] => katamaran-komiza [link] => /tag/katamaran-komiza ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => perpetuum mobile [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Splitski poduzetnik Juroslav Buljubašić ima projekt koji Hrvatsku stavlja u svjetski vrh. Otkrio nam je svoje planove i ispričao detalje investicije [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3261 [name] => Miomir Štrbac [username] => miomir.strbac [email] => miomir.strbac@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$oBa2AAEGUKq/Ymg095Mrh.7uW.yCfYXSNnHxeF4nyWHs8x3qBlQvy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/miomir-strbac-3261 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1775 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/96410507fb7745ab8b7da88e9937be54?s=100&default=https%3A%2F%2Fmore.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/02/14/13345802.jpg [galleryCount] => 6 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Božidar Vukičević/Cropix [mainImageDesc] =>

Juroslav Buljubašić: Ovo je uspjeh Splita i Hrvatske

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/02/14/13345802.jpg [title] =>

Juroslav Buljubašić: Ovo je uspjeh Splita i Hrvatske

Božidar Vukičević/Cropix ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/02/14/17203968.jpg [title] =>

Buljubašić je zbog cijene goriva bio odustao od brodarstva

Vojko Bašić/Cropix ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/02/14/20950258.jpg [title] =>

Ovako će izgledati zatvoreni zeleni krug za pogon na vodik

) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/02/14/20950260.jpg [title] =>

Cijela nadstrešnica Komize bit će prekrivena solarnim pločama

) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/02/14/20950384.jpg [title] =>

Katamaran Komiza godinama je i sam dimio naftu, sad će mu jedini ispuh biti vodena para

Božidar Vukičević/Cropix ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/02/14/14748930.jpg [title] =>

Dr. Frano Barbir s vodikovim gorivnim člankom

Božidar Vukičević/Cropix ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Lani je iz SAD-a stigla najava da će tijekom ove godine, kao prvi na svijetu, na liniji u zaljevu San Francisca zaploviti komercijalni putnički katamaran na pogon vodikovim gorivnim člancima. Brod nazvan Sea Change dug je 22 metra, može primiti 75 putnika, a porinut je lani u kolovozu u brodogradilištu All American Marine u Bellinghamu.

Pokretat će ga dva elektromotora od po 300 kW putnom brzinom od 16 čvorova uz domet od 300 milja, a spomenuto je i da već ima sva odobrenja za linijsku plovidbu.

​Ova vijest lijepo zvuči kao najava početka čistog pomorskog prijevoza putnika, a još ljepše mogućnost da drugi takav katamaran zaplovi u Hrvatskoj na relaciji Zračna luka Kaštela - Split.

Naime, poznati splitski poduzetnik Juroslav Buljubašić, koji je često znao iznenađivati svojim poslovnim potezima, ali i onim privatnim, poput prijave da poleti u svemir Bransonovim Virgin Galacticom, čini se da je ponovo u akciji. Ovaj put s vodikom u glavnoj ulozi. Stoga smo ga zamolili da nam više kaže o svojim planovima.

- Je li točna informacija da bi nakon katamarana na vodik Sea Change, kao drugi na svijetu s vodikovim gorivnim člancima mogao zaploviti vaš putnički katamaran Komiza?

- To je moguće i ja se nadam da hoće, ali vidjet ćemo. Zasad je jedino izvjesno da će Sea Change biti prvi komercijalni katamaran s vodikovim gorivnim člancima. Ako bi Komiza bila druga, ili barem među prvih nekoliko, to bi svakako bio veliki uspjeh. Moj osobno, ali i Splita i Hrvatske. Uhvatili bi priključak na vodik, u startu gledano u svjetskim relacijama, a to bi puno značilo. Uzgred, Komiza ima 20,7 metara, ali može primiti 160 putnika. Znači, duplo više od Sea Changea.

Domaća pamet

- Kada ste počeli razmišljati o takvom projektu i koji su vam bili motivi?

- Iako sam se prije nekoliko godina povukao iz poduzetničkih voda, ipak je teško biti poduzetnik u miru, jer poduzetnik nikad ne miruje. Henry Jorgensen i ja smo svojedobno odustali od brodarstva iz jednostavnog razloga što je cijena goriva po prevezenom putniku bila puno veća nego cijena po prevezenom putniku u zračnom prijevozu.

Razmišljanja su nas tada vodila prema dronovima, mislili smo da će oni brže napredovati u svom razvoju ka komercijalnoj eksploataciji. Budući da to nije išlo u smjeru da dronovi zamijene brodove, brodovi i dalje plove koristeći fosilna goriva. To je po mome mišljenju, a sve više i općem, dugoročno neodrživo.

Igrom slučaja, u jednom sam trenutku naišao na splitskog prof. dr. Franu Barbira, koji je veliki stručnjak za vodikove gorivne članke i već je radio na njihovoj primjeni na manjim brodovima. Tada mi je sinula ideja da sa svojim suradnicima pokušam okupiti domaću pamet.

---

image

Dr. Frano Barbir s vodikovim gorivnim člankom

Božidar Vukičević/Cropix
---

Sagledavši cjelinu problema, zaključili smo da moramo imati u timu ljude koji dobro poznaju tehnologije korištenja vodika, proizvodnju vodika iz solarne energije, elektromotore i brodogradnju. I tako, skupili smo projekti tim u kojem su prof. Barbir za vodik, diplomirani inženjeri Igor Lučić i Siniša Poljak za elektroenergetiku, prof. dr. Gojmir Radica za motorne pogone u brodarstvu, te dipl. ing. Ivo Miličić za pomorsku arhitekturu.

- Vodik se, da bi sve bilo zeleno, mora proizvoditi korištenjem struje za elektrolizu dobivene iz obnovljivih izvora. Kako to mislite riješiti?

- Već u startu sam znao da u cijeloj ovoj priči moramo ići na zatvaranje kruga vodika i čiste energije, te da je katamaran Komiza u tome krugu samo finalni korisnik. Takav pristup traži i Europska unija u svojoj Strategiji za vodik. Zbog toga smo u plan projekta stavili gradnju solarne centrale snage jednog megavata u Rudi, gdje bi se ujedno locirao i elektrolizator za proizvodnju vodika na tu solarnu energiju.

Tu već imamo kupljenu zemlju i koncesiju na izvor vode. Planirali smo čak i da kamioni koji bi vodik prevozili do Komize budu na čistu energiju, na vodik ili strujni pogon. Time se cijeli krug nultog utjecaja na okoliš zatvara. Ujedno treba znati da je danas u Hrvatskoj nemoguće kupiti zeleni vodik kao gorivo, jer se nigdje ne proizvodi.

---

image

Cijela nadstrešnica Komize bit će prekrivena solarnim pločama

---

- Hrvatska je upravo usvojila svoju Strategiju za vodik, temeljenu na onoj EU-a, pa će dobiti i značajna sredstva za okretanje vodiku. Gradit će se i elektrolizatori?

- Da, i to je odlična vijest. Samo, mi smo već zagazili u ovaj projekt i moramo brzo djelovati. Već smo naručili solarne ploče za elektranu iz Kine, ali sada sve kasni. Prije korone su stizale za 45 dana, a sada moramo čekati i više mjeseci. No, izgurat ćemo sve kako smo zamislili. ​

Meni je u cijeloj ovoj priči najintrigantnije što jednom kad sve krene, dalje radi kao perpetuum mobile. Ako dobivaš struju iz energije sunca, a onda tom strujom proizvodiš vodik iz vode, tada ti je gorivo za pogon broda praktički besplatno. A pritom je sve i potpuno čisto. Ostaje ti samo trošak za održavanje. Naravno, to je situacija nakon što se investira u izgradnju cijelog tog kruga.

---

image

Ovako će izgledati zatvoreni zeleni krug za pogon na vodik

---

Veliki zahvati

- Tu sigurno možete računati i na europski novac, zamišljeni projekt potpuno se uklapa u strategiju EU-a. Koliko cijela investicija vrijedi?

- Napravili smo detaljan investicijski plan i sve skupa teži oko 11 milijuna eura. Projekt smo već prijavili za sufinanciranje iz europskih fondova i vjerujemo u pozitivan ishod s obzirom na to da je sve pomno razrađeno. A kada je o vodiku kao energentu riječ, da je Europa ranije krenula u tome pravcu, ne bi bilo ovolikih problema s plinom kakve sada imamo. Nažalost, predugo je stvari kočio jaki lobi vezan uz fosilna goriva.

- U kojoj je fazi projekt sada, ima li šanse da Komiza zaplovi do kraja godine ili početkom iduće?

- Mi smo trenutno u fazi preuređenja i pripreme Komize za prihvat novog porivnog sustava. Iz nje je sve izvađeno i sada se radi na ojačanjima trupa i cijele konstrukcije kako bi se mogli ugraditi gorivni članci i sve što uz njih ide. Paralelno radimo i na pripremi gradnje solarne elektrane i elektrolizatora za vodik, što se brzo može zaokružiti kad stigne naručena oprema iz Kine.

---

image

Katamaran Komiza godinama je i sam dimio naftu, sad će mu jedini ispuh biti vodena para

Božidar Vukičević/Cropix
---

Uglavnom, radimo punom parom i nastojat ćemo što prije okončati projekt. No, zasad jedino mogu reći da bismo bili jako zadovoljni kada bi Komiza zaplovila na vodik tijekom iduće godine.

---

SPLIT - ZELENI GRAD

Prije nekoliko godina spominjala se ideja o Splitu kao zelenom gradu, a sadašnja gradska vlast tu je ideju ponovo oživjela. Imat ćemo s njima uskoro i neke razgovore o toj temi. Ideja je da se turisti katamaranom na vodik, odnosno katamaranima, prebacuju iz zračne luke u Kaštelima do grada, a potom bi se po gradu vozili autobusima na vodik. Naravno, i svi drugi građani. Mislim da je to odličan koncept koji se može stalno širiti na nove segmente prijevoza ljudi i transporta roba. No, najvažnije je u svemu što u Splitu imamo stručne ljude koji mogu pomoći gradu i poduzetnicima da Split među prvima uhvati priključak na novu i čistu tehnologiju, kakva je vodikova.

---

---

PROF. DR. FRANO BARBIR, TEHNOLOŠKI OTAC PROJEKTA: SAMO KOMIZA ĆE ANULIRATI 380 TONA CO2 GODIŠNJE

Prof. emeritus dr. Frano Barbir, vodeći hrvatski i svjetski znanstveni autoritet u tehnologiji vodikovih gorivnih članaka, do nedavnog umirovljenja bio je dugogodišnji profesor i šef katedre na splitskom FESB-u. Lani je dobio i državnu nagradu za znanost za životno djelo, dakle za svoju posvećenost vodiku i vodikovim tehnologijama. Sada je, pak, doživio da njegov dugogodišnji rad postaje stvarnost s podrškom vrha EU-a, političkom i financijskom.

Kao tehnološkog oca projekta prebacivanja Komize s dizelskog na zeleni vodikov pogon, zamolili smo ga da nam opiše neke tehničke detalje te operacije:

- Projekt uključuje zamjenu dizelskih motora hibridnim električnim pogonom, odnosno električnom energijom iz vodikovih gorivnih članaka i iz baterija. Vodik je u prednosti pred baterijama u smislu težine sustava pohrane, pretvorbe energije i vremena punjenja. Težina cijelog sustava je posebno bitna kad se mijenja pogon na postojećem brodu, kako bi se zadržala plovnost i potrebna brzina.

U planiranom hibridnom pogonu potrebna snaga na elektromotor dolazit će iz gorivnih članaka i iz baterija na način da će gorivni članci, radeći konstantnom snagom, davati glavninu energije potrebne glavnom pogonskom elektromotoru, a ostatak dolazi iz baterija. Za vrijeme uplovljavanja i isplovljavanja, te boravka u luci za ukrcaj i iskrcaj putnika, gorivni članci će nadopunjavati baterije.

Pritom je optimizacijskim postupkom sve tako dimenzionirano da su baterije na kraju radnog dana napunjene jednako kao i na početku. Za svaki slučaj, radi pune fleksibilnosti omogućili smo da se preko noći baterije mogu nadopunjavati i strujom s kopna.

Vodik će se pohranjivati u kompozitnim spremnicima pod tlakom koji će se nalaziti na palubi broda. Električna energija za rasvjetu, klimatizaciju kabine i druge pomoćne uređaje osiguravat će se pomoću odvojenog sustava s fotonaponskim panelima kojima će se pokriti paluba broda.

U svemu ovome posebno je značajan sustav dijagnostike i optimalnog upravljanja komponentama elektropropulzijskog sustava s ciljem minimalne potrošnje vodika, odnosno energije, ali i produženja radnog vijeka gorivnih članaka i baterija. On se već razvija u domaćim tvrtkama i bit će hrvatski proizvod.

Treba reći i da će samo korištenje ovog broda tijekom turističke sezone (svibanj-rujan) rezultirati izbjegavanjem emisija CO2 u iznosu od 380 tona CO2 godišnje. Zamislite što bismo postigli prebacivanjem većeg dijela pomorskog prijevoza na vodik!

Inače, ovaj projekt predstavlja prvu industrijsku primjenu vodika u pomorskom prometu u Hrvatskoj i jednu od prvih u Europi, pa će pozicionirati Hrvatsku među vodeće zemlje u razvoju u primjeni elektropropulzijskih brodskih pogona s vodikom.

---

---

ZELENA KOMIZA

Broj vožnji - 6 dnevno

Broj putnika - 160

Dužina broda - 20.7 m

Dužina rute - 6.4 Nm

Brzina - 12 knots

Snaga elektromotora - 2x300 kW

Snaga gorivnih članaka - 2x160 kW

Potrebna količina vodika - 220 kg/dan

Potreban kapacitet baterija - 400 kWh

Površina fotonaponskih panela - 80 m2

---

---

image

Buljubašić je zbog cijene goriva bio odustao od brodarstva

Vojko Bašić/Cropix
---

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Božidar Vukičević/Cropix Vojko Bašić/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix
Božidar Vukičević/Cropix

Juroslav Buljubašić: Ovo je uspjeh Splita i Hrvatske

Vojko Bašić/Cropix

Buljubašić je zbog cijene goriva bio odustao od brodarstva


Ovako će izgledati zatvoreni zeleni krug za pogon na vodik


Cijela nadstrešnica Komize bit će prekrivena solarnim pločama

Božidar Vukičević/Cropix

Katamaran Komiza godinama je i sam dimio naftu, sad će mu jedini ispuh biti vodena para

Božidar Vukičević/Cropix

Dr. Frano Barbir s vodikovim gorivnim člankom

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/poznati-splitski-poduzetnik-ima-projekt-koji-hrvatsku-stavlja-u-svjetski-vrh-1176418 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=da76a5e149181ef541cf3eefe7dedac688ec39a4 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Splitski+poduzetnik+Juroslav+Buljuba%C5%A1i%C4%87+ima+projekt+koji+Hrvatsku+stavlja+u+svjetski+vrh.+Otkrio+nam+je+svoje+planove+i+ispri%C4%8Dao+detalje+investicije&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fpoznati-splitski-poduzetnik-ima-projekt-koji-hrvatsku-stavlja-u-svjetski-vrh-1176418 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fpoznati-splitski-poduzetnik-ima-projekt-koji-hrvatsku-stavlja-u-svjetski-vrh-1176418 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => perpetuum mobile [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

perpetuum mobileSplitski poduzetnik Juroslav Buljubašić ima projekt koji Hrvatsku stavlja u svjetski vrh. Otkrio nam je svoje planove i ispričao detalje investicije

Piše Miomir Štrbac
18. ožujka 2022. - 07:38

Lani je iz SAD-a stigla najava da će tijekom ove godine, kao prvi na svijetu, na liniji u zaljevu San Francisca zaploviti komercijalni putnički katamaran na pogon vodikovim gorivnim člancima. Brod nazvan Sea Change dug je 22 metra, može primiti 75 putnika, a porinut je lani u kolovozu u brodogradilištu All American Marine u Bellinghamu.

Pokretat će ga dva elektromotora od po 300 kW putnom brzinom od 16 čvorova uz domet od 300 milja, a spomenuto je i da već ima sva odobrenja za linijsku plovidbu.

​Ova vijest lijepo zvuči kao najava početka čistog pomorskog prijevoza putnika, a još ljepše mogućnost da drugi takav katamaran zaplovi u Hrvatskoj na relaciji Zračna luka Kaštela - Split.

Naime, poznati splitski poduzetnik Juroslav Buljubašić, koji je često znao iznenađivati sv...

12. svibanj 2024 22:43