stdClass Object ( [id] => 1127503 [title] => Ruta od sjevernog ulaza u Kornate do Telašćice: divlja ljepota koja osvaja ili odbija [alias] => divlja-ljepota-koja-osvaja-ili-odbija-od-sjevernog-ulaza-u-kornate-do-telascice [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Počet ćemo s upozorenjem: Kornati nisu bezopasni. Djelić je to (namjerno neuređene) divlje prirode, stoga su neoznačenima ostale i brojne hridi i majušni otočići koje je u nepažnji lako previdjeti! Prolazi između kornatskih otoka ponekad su vrlo uski, a morske struje u njima znaju biti pojačane. Povrh svega, ovim se arhipelagom ne može ploviti noću jer, osim na njegovim NW i SE ulazima, tu nema nikakvih plovidbenih svjetala!

Zaljubljenici i oni drugi

Zanimljivo je da ne vole svi Kornate. Većina nautičara kad ih jednom upozna ostaje im vjerna, romantično rečeno, zauvijek; neki o njima čak vole pričati s neskrivenim zanosom. Ali nije zanemariv broj onih koji će na spomen Kornata odbrusiti: - Ah, kamenje! Stoput su ljepši drugi otoci, s tirkiznim uvalama, gustim šumama i zelenim obalama.

Jedan od razloga zašto Kornate neki izbjegavaju možda su i razmjerno skupe dnevne ulaznice u Nacionalni park, koje vrijede od 0 do 24 h bez obzira kada ste stvarno ušli u otočje i iz njega isplovili – dakle za kratak boravak od popodne do ujutro, s jednim noćenjem, treba platiti za dva puna dana. I

nače, ulaznice se unutar Kornata kupuju na dvije stacionarne recepcije, na otoku Ravni Žakan i u uvali Vrulje (otok Kornat), no djelatnici nacionalnog parka patroliraju uzduž i poprijeko kornatskog akvatorija, pa ako ih vi ne nađete, oni će ubrzo pronaći vas. Osim ulaznica, od njih možete kupiti i rekreacijske ribolovne dozvole te razne publikacije o Kornatima i suvenire.

​Iako Telašćica na Dugom otoku, cilj prve etape u ovom prijedlogu, zemljopisno čini cjelinu s Kornatima, povijesni razlozi i pripadnost drugoj županiji doveli su do toga da taj duboki zaljev postane zaseban park prirode (što je za stupanj niža zaštitna kategorija od nacionalnog parka), a njime upravlja druga ustanova.

---

image
Ljepota Kornata je u stijenama
Željko Hajdinjak/Cropix
---

Tako nautičari kojima su Telašćica i Kornati plovidbeno jedinstven prostor moraju svoj boravak u ovom akvatoriju plaćati odvojeno jednima i drugima, prema različitim cjenicima. Dobra je vijest pri tome da, ipak, ulaznica kupljena u jednom području vrijedi u nastavku toga dana i u drugom području.

Sa svim ovim podacima, držimo, potencijalni posjetitelj mora biti dobro upoznat prije no što zaplovi prema vjerojatno najljepšem, a svakako jedinstvenom dijelu Jadrana. Stoga i ovaj uvod u prvu kornatsku rutu. Ipak, treba vjerovati u točnost maloprije spomenutog većinskog mišljenja o ljepoti Kornata, a činjenica da se ulaz u ove vode (kao i u većinu nacionalnih parkova) plaća, malo će koga obeshrabriti u namjeri da pramac usmjeri u duboko plavetnilo prošarano bjelinom kamenih otočića.

Moguće polazne luke

Povoljan položaj za pokret prema Kornatima ima Marina Dalmacija (nekoć znana također i kao Zlatna luka, danas dio lanca D-Marin) između Bibinja i Sukošana. Mnogi će je jednostavno nazvati sukošanskom marinom, no stanovnici Bibinja to baš ne vole čuti; ona je doista izgrađena nasipavanjem bibinjskog, a ne sukošanskog dijela obale.

Ostavimo li njezino ime po strani, treba reći da je to, s 1200 vezova u moru, najveća nautička luka na istočnoj strani Jadrana, da je građena godinama (i još nije posve dovršena), te da ima jedan mali problem – iako gleda ravno u prolaz Mali Ždrelac, odakle je do Kornata samo osam milja, visina mosta nad Malim Ždrelcem (16,5 m) čini je nepogodnom za velike jedrilice.

---

image
Motornjaci nemaju problema s mostom, ali jedrilice...
---

Recimo još i to da je iz zadarskih marina do Maloga Ždrelca tri ili četiri milje više, a iz Biograda oko sedam milja više nego iz bibinjsko-sukošanske marine. Zato je, ako vam brod nije previsok, najbolja za početak ove rute ipak Marina Dalmacija.

Nakon izlaska iz marine usmjerit ćete pramac ravno preko Zadarskog kanala prema točki gdje se dodiruju otoci Pašman i Ugljan. Tamo je, u prvi čas skriven iza šumovitog otočića Mišnjaka koji se jedva razabire, prolaz Mali Ždrelac. Kako mu se budete približavali, primijetit ćete sve više manjih i većih brodica što se kreću prema istom cilju kao i vi; Mali Ždrelac je vrlo prometan, osobito ljeti.

​Umjetni prokop

Prolazom se naziva cijeli plovni put iz Zadarskog u Srednji kanal, ali najuzbudljivija je, naravno, plovidba kroz umjetni prokop na njegovoj S strani. Iako je rekonstrukcijom 2009. - 2011. proširen i produbljen, u njemu zna doći do prave gužve. Pravila su jasna, ali se ljeti mnogi nedovoljno podučeni i previše hrabri vikend-kapetani nadmeću za pravo prvenstva. Bježe tek kad naiđe veliki linijski brod ili trajekt.

Pokažite da ste savjesni i odgovorni nautičari i poštujte pravila. Držite se svoje desne strane i ostavite barem pedesetak metara između sebe i broda ispred vas. Zapamtite da struje mogu zanijeti i vas i njega i da će biti nužno dodati gasa kako bi se održao smjer, a plovilo pred vama je možda sporije od vas.

Još riječ-dvije o sidrenju u Malom Ždrelcu – tu ćete se vjerojatno zateći i u drugim prilikama, a ne samo u okviru ove rute. Bove u prolazu ljeti su često popunjene zbog dobre zaštite od maestrala, bure i juga. Jugo tu ipak zna jako puhati, ali bez velikih valova, a za bure odlučujuće je puše li više iz NNE (velebitska, tada je bolje pod Ugljanom) ili iz E (bura od levanta, tada je bolje pod Pašmanom).

Posljednjih ljeta s ugljanske strane nije bilo bova, ali ne znači da ih opet neće biti jer betonski su blokovi i dalje na dnu. Mnogi su zaranjali do njih (oni plići su već na 2-2,5 m dubine) i na njih se vezali vlastitim konopom. Dno u prolazu je pješčano s travom.

---

image
Ugljan i Pašman bogati su zelenilom
Luka Gerlanc/Cropix
---

Pličina Balabra

Nakon Maloga Ždrelca zaplovit ćete kursom 183 prema Proversi, sjevernom ulazu u Kornate. Najprije treba po lijevom boku ostaviti pličinu Balabra (crno-crveno-crni stup u moru s dvije kugle na vrhu, noću osvijetljen, s karakteristikom svjetla B Bl(2) 10s 3M), a potom otoke Lavdaru i Malu Lavdaru (svjetlo na Maloj Lavdari: B Bl 5s 8s).

Nakon pličine Balabre pripazite na niz otočića s vaše lijeve strane (Božikovac, Trimulići), oko kojih ima daleko ispruženih plitkih dna. Nakon Male Lavdare proslijedite još oko milju do prolaza između rta Ćuška na Dugom otoku i otočića Gornja Aba, i eto Male Proverse.

Cilj prvoga dana je četiri milje dubok zaljev Telašćica, park prirode na Dugom otoku. Telašćicu vrijedi vidjeti – uvalice, slano jezero Mir, čak do 166 metara visoki strmci (klifovi) s pučinske strane poluotoka... Atrakcije su to koje se pamte.

Prije no što nastavimo dalje i konačno uronimo u Kornate, recimo još riječ-dvije o kornatskim restoranima. Posvuda po Jadranu, kamo god pristali (ako se ne radi o posve pustoj uvali, a njih je sve manje) naletjet ćete na manji ili veći restoran, konobu...

Bili bolji ili lošiji, s manje ili više prijaznim osobljem, međusobno će se ti ugostiteljski objekti razlikovati ponajviše po maštovitosti i ukusu vlasnika. U Kornatima je donekle drugačije. Tu je dašak divljine i tradicije očuvan u većoj mjeri nego drugdje.

Privremeni restorani

Kornati nemaju struje (zato dizelski generatori rade do kasno u noć), a vođenjem restorana (na koje ćete ljeti naići u mnogim kornatskim uvalama) bave se cijele ribarske obitelji – ugostit će vas u svojim kućama u kojima se od jeseni do proljeća bave izvornim zanimanjima: lovom i sušenjem ribe, brigom oko maslina ili ovaca. To daje tim privremenim restoranima poseban šarm.

---

image
Brzina u kanalu je ograničena na 8 čvorova
---

Ipak, nije ni ovdje sve idealno; izbor jela svodi se često na najjednostavniji način pripreme ribe na gradelama, a vino je u pravilu lokalni opolo upitne kvalitete. Ima, naravno, i iznimaka: ružnih novogradnji, ali i restorana s bogatijom ponudom; onaj u uvali Opat, na primjer, diči se bogatijim menijem.

No, u ozračju sveukupne ljepote ambijenta možda ćete zažmiriti na poneku nesavršenost i mjestimično nagrđivanje izvorne ljepote.

---

PROLAZ KROZ MALI ŽDRELAC


Morski prolaz između otoka Ugljana i Pašmana prokopan je 1883. godine, a 2009. - 2011. temeljito preuređen. Proširen je s 20 na 56 m, produbljen je duž plovnog puta s 4,5 na 5 m, a most nad njim je povišen, nažalost samo za pola metra. Tako i dalje vrijedi zabrana prolaska plovilima višim od 16,5 m. Ulaz u prolaz iz smjera N (iz Zadarskog kanala), uz crkvicu Gospe od Sniga na ugljanskoj strani, širok je oko 200 m (dubina 6 m) i s obje je strane označen svjetlima; potom se širi u prostranu uvalu u kojoj su s W i E strane ljeti postavljene bove za sidrenje. U sredini, na plovnom putu, sidrenje je zabranjeno. Dubina po sredini je 5 m, prema obalama je pliće.

Uz Gospu od Sniga omalena je riva i kraći mol. Dalje prema S i izlazu ka Srednjem kanalu prolaz se sužava i tu je most s umjetnim prokopom pod njim. Plovni kanal obilježen je stupovima crvene i zelene boje sa svjetlima. U unutrašnjem jezeru između Ugljana i Pašmana dobra je zaštita od svih vjetrova, ali je ljeti more nemirno zbog prolaska brojnih plovila. Pristup iz S izložen je S i SW vjetrovima, pa po jugu može biti otežan. Morska struja pod mostom je promjenjiva smjera, brzine do 5 čv, što zna otežati upravljanje - treba ploviti jačim gasom da se održi smjer, i to svojom desnom stranom. Brzina je ograničena na 8 čv. Prednost imaju putnički i veći brodovi te oni koji dolaze iz NE. Manja plovila (do 15 brt) trebaju propustiti veće brodove koji svoj dolazak najavljuju sirenom.

---

---

VLASNICI ARHIPELAGA


Kornati su ljeti prepuni turističkih plovila svih vrsta, od malih brodica do moćnih (pre)brzih glisera koji vas mogu iznenaditi iza nekog rta, a tu su i bezbrojni turistički izletnički brodovi. Ipak, ne treba zaboraviti da ovo jedinstveno otočje pripada prije svega njegovim rijetkim stanovnicima i vlasnicima njegovih malih polja i pašnjaka. To su uglavnom Murterani i Betinjani, oni su zajedno sa žiteljima Zaglava (Dugi otok) cijeli arhipelag 1896. kupili od dotadašnjih vlasnika, zadarske osiromašene vlastele koja zbog nove agrarne politike u Dalmaciji nije više bila u stanju plaćati poreze.

Stanovnici otoka Murtera tako su postali vlasnici više od 90 posto Kornata. I danas oni ovamo dolaze tijekom cijele godine. Vode su tu bogate ribom, a pašnjacima najvećeg otoka, otoka Kornata, slobodno pasu ovce. Kada ujesen popusti turistička navala, kornatskim uvalama zavlada mir, prekidan tek brektanjem starih motora ribarskih čamaca i gajeta. U proljeće cijelo otočje pod mladom travom promijeni boju iz ljetne sprženo-žute u čudesnu zelenu.

---

---

KORNATSKE CIJENE, OGRANIČENJA I ZABRANE


Kornati nisu besplatni. Na službenoj web stranici www.np-kornati.hr pronaći ćete cijene ulaznica, a one ovise o dužini plovila, dobu godine i o tome gdje je ulaznica kupljena. Na primjer, za plovilo duljine od 7 do 10,99 metara dnevna ulaznica od lipnja do kraja rujna stoji 400 kn ako je kupljena izvan Nacionalnog parka ili online, ali čak 800 kn ako je kupljena unutar Kornata. Mnogi drže da je to previše.

Što ćete još dobiti plaćanjem ulaznice? Malo toga. Ograničenu opskrbu vodom i malu, slabo opremljenu i skupu trgovinu u ACI marini Piškera (a ljeti akvatorijem Kornata plovi i ne mnogo opskrbljeniji brod-trgovina).

Sidrenje i noćenje dopušteno je samo u sljedećim uvalama: Stiniva, Statival, Lupeška, Tomasovac - Suha punta, Šipnate, Lučica, Kravjačica, Strižnja, Vruje, Gujak, Opat, Smokica, Ravni Žakan, Lavsa, Piškera - Vela Panitula, te u uvalama Anica na Levrnaki, Podbižanj i Koromašna. Roniti se može samo u organiziranim skupinama i na određenim mjestima. Postoje i otočići kojima je zabranjen pristup.

---

---

D-MARIN MARINA DALMACIJA


23206 Sukošan, Bibinje-Sukošan 1
tel. +385 (0)23 200 300
web: www.marinadalmacija.hr
VHF kanal 17

Marina Dalmacija nalazi se između naselja Bibinje i Sukošan, 5,5 milja SE od Zadra. Sa svojih 1200 vezova u moru najveća je luka nautičkog turizma na istočnoj obali Jadrana. Dubine na vezovima su 3-7 m, a za plovila od 20 do 25 m koriste se posebni vezovi (boksovi) na E strani polukružnog otoka usred marine. Uz glavni prihvatni gat mogu pristati megajahte duljine do 80 m i gaza do 4 m. Većina gatova u W kraku marine namijenjena je čarteru. Struja i voda su na vezovima, kao i online video nadzor. Kranovi su od 30 i 20 t, travel-liftovi od 30, 35, 65 i 80 t, servisi za sve vrste popravaka na plovilu, elektronici i jedrima. Tu su i restorani, trgovine, praonica rublja, ronilački centri itd. Crpka za gorivo je na W ulaznom gatu.

Oprez! Uz obale W i osobito E od ulaza u marinu more je plitko.

Prilaz: Stup na pličini ispred rta Podvara (sa svjetlom BC Bl 5s 8/5 M; noću bijeli sektor vodi sigurnim vodama). Na W ulaznom gatu marine crveno svjetlo (C Bl(2) 5s 4M). Iz SE smjera, rtove Kažela, Plitkača i Podvara ostaviti 300-400 m desno zbog daleko ispruženih pličina.

Vjetrovi: Dobra zaštita od svih vjetrova.

---

---

image
Marina Dalmacija u Sukošanu
Danijel Soldo/Cropix
---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => jadranske đite [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [31] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [32] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => jadranske đite 1 1 1 1 1 2 0 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2021-06-07 11:34:18 [created_by] => 3261 [created_by_alias] => Iz knjige Darka Tralića "Najljepše jadranske plovidbe" [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2021-09-15 12:49:20 [modified_by] => 3261 [publish_up] => 2021-09-15 12:40:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 110 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2021\/06\/07\/18283910.jpg","\/images\/slike\/2021\/06\/07\/18283908.jpg","\/images\/slike\/2021\/06\/07\/18283912.jpg","\/images\/slike\/2021\/06\/07\/18283914.jpg","\/images\/slike\/2021\/06\/07\/18283916.jpg","\/images\/slike\/2021\/06\/07\/18284212.jpg","\/images\/slike\/2021\/06\/07\/18284214.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Luka Gerlanc\/Cropix","Luka Gerlanc\/Cropix","Luka Gerlanc\/Cropix","","","\u017deljko Hajdinjak\/Cropix","Danijel Soldo\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["Vikenda\u0161i se privezuju s pogledom na Kornate","","Ugljan i Pa\u0161man bogati su zelenilom","Brzina u kanalu je ograni\u010dena na 8 \u010dvorova","Motornjaci nemaju problema s mostom, ali jedrilice...","Ljepota Kornata je u stijenama","Marina Dalmacija u Suko\u0161anu"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1282","hd_18283910_1920.jpg":"1920x1080","k_18283910_1280.jpg":"1280x1280","k_18283910_1024.jpg":"1024x1024","k_18283910_640.jpg":"640x640","k_18283910_480.jpg":"480x480","k_18283910_340.jpg":"340x340","k_18283910_220.jpg":"220x220","o_18283910_1280.jpg":"1280x854","o_18283910_1024.jpg":"1024x683","o_18283910_640.jpg":"640x427","o_18283910_480.jpg":"480x320","o_18283910_340.jpg":"340x227","o_18283910_220.jpg":"220x146","h_18283910_1280.jpg":"1280x854","h_18283910_1024.jpg":"1024x683","h_18283910_640.jpg":"640x427","h_18283910_480.jpg":"480x320","h_18283910_340.jpg":"340x227","h_18283910_220.jpg":"220x147","pp_18283910_1280.jpg":"1006x1280","pp_18283910_1024.jpg":"805x1024","pp_18283910_640.jpg":"503x640","pp_18283910_480.jpg":"377x480","pp_18283910_340.jpg":"267x340","pp_18283910_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1282","hd_18283908_1920.jpg":"1920x1080","k_18283908_1280.jpg":"1280x1280","k_18283908_1024.jpg":"1024x1024","k_18283908_640.jpg":"640x640","k_18283908_480.jpg":"480x480","k_18283908_340.jpg":"340x340","k_18283908_220.jpg":"220x220","o_18283908_1280.jpg":"1280x854","o_18283908_1024.jpg":"1024x683","o_18283908_640.jpg":"640x427","o_18283908_480.jpg":"480x320","o_18283908_340.jpg":"340x227","o_18283908_220.jpg":"220x146","h_18283908_1280.jpg":"1280x854","h_18283908_1024.jpg":"1024x683","h_18283908_640.jpg":"640x427","h_18283908_480.jpg":"480x320","h_18283908_340.jpg":"340x227","h_18283908_220.jpg":"220x147","pp_18283908_1280.jpg":"1006x1280","pp_18283908_1024.jpg":"805x1024","pp_18283908_640.jpg":"503x640","pp_18283908_480.jpg":"377x480","pp_18283908_340.jpg":"267x340","pp_18283908_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1282","hd_18283912_1920.jpg":"1920x1080","k_18283912_1280.jpg":"1280x1280","k_18283912_1024.jpg":"1024x1024","k_18283912_640.jpg":"640x640","k_18283912_480.jpg":"480x480","k_18283912_340.jpg":"340x340","k_18283912_220.jpg":"220x220","o_18283912_1280.jpg":"1280x854","o_18283912_1024.jpg":"1024x683","o_18283912_640.jpg":"640x427","o_18283912_480.jpg":"480x320","o_18283912_340.jpg":"340x227","o_18283912_220.jpg":"220x146","h_18283912_1280.jpg":"1280x854","h_18283912_1024.jpg":"1024x683","h_18283912_640.jpg":"640x427","h_18283912_480.jpg":"480x320","h_18283912_340.jpg":"340x227","h_18283912_220.jpg":"220x147","pp_18283912_1280.jpg":"1006x1280","pp_18283912_1024.jpg":"805x1024","pp_18283912_640.jpg":"503x640","pp_18283912_480.jpg":"377x480","pp_18283912_340.jpg":"267x340","pp_18283912_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","hd_18283914_1920.jpg":"1920x1080","k_18283914_1280.jpg":"1280x1280","k_18283914_1024.jpg":"1024x1024","k_18283914_640.jpg":"640x640","k_18283914_480.jpg":"480x480","k_18283914_340.jpg":"340x340","k_18283914_220.jpg":"220x220","o_18283914_1280.jpg":"1280x853","o_18283914_1024.jpg":"1024x682","o_18283914_640.jpg":"640x426","o_18283914_480.jpg":"480x320","o_18283914_340.jpg":"340x226","o_18283914_220.jpg":"220x146","h_18283914_1280.jpg":"1280x854","h_18283914_1024.jpg":"1024x683","h_18283914_640.jpg":"640x427","h_18283914_480.jpg":"480x320","h_18283914_340.jpg":"340x227","h_18283914_220.jpg":"220x147","pp_18283914_1280.jpg":"1006x1280","pp_18283914_1024.jpg":"805x1024","pp_18283914_640.jpg":"503x640","pp_18283914_480.jpg":"377x480","pp_18283914_340.jpg":"267x340","pp_18283914_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","hd_18283916_1920.jpg":"1920x1080","k_18283916_1280.jpg":"1280x1280","k_18283916_1024.jpg":"1024x1024","k_18283916_640.jpg":"640x640","k_18283916_480.jpg":"480x480","k_18283916_340.jpg":"340x340","k_18283916_220.jpg":"220x220","o_18283916_1280.jpg":"1280x853","o_18283916_1024.jpg":"1024x682","o_18283916_640.jpg":"640x426","o_18283916_480.jpg":"480x320","o_18283916_340.jpg":"340x226","o_18283916_220.jpg":"220x146","h_18283916_1280.jpg":"1280x854","h_18283916_1024.jpg":"1024x683","h_18283916_640.jpg":"640x427","h_18283916_480.jpg":"480x320","h_18283916_340.jpg":"340x227","h_18283916_220.jpg":"220x147","pp_18283916_1280.jpg":"1006x1280","pp_18283916_1024.jpg":"805x1024","pp_18283916_640.jpg":"503x640","pp_18283916_480.jpg":"377x480","pp_18283916_340.jpg":"267x340","pp_18283916_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1302","hd_18284212_1920.jpg":"1920x1080","k_18284212_1280.jpg":"1280x1280","k_18284212_1024.jpg":"1024x1024","k_18284212_640.jpg":"640x640","k_18284212_480.jpg":"480x480","k_18284212_340.jpg":"340x340","k_18284212_220.jpg":"220x220","o_18284212_1280.jpg":"1280x868","o_18284212_1024.jpg":"1024x694","o_18284212_640.jpg":"640x434","o_18284212_480.jpg":"480x325","o_18284212_340.jpg":"340x230","o_18284212_220.jpg":"220x149","h_18284212_1280.jpg":"1280x854","h_18284212_1024.jpg":"1024x683","h_18284212_640.jpg":"640x427","h_18284212_480.jpg":"480x320","h_18284212_340.jpg":"340x227","h_18284212_220.jpg":"220x147","pp_18284212_1280.jpg":"1006x1280","pp_18284212_1024.jpg":"805x1024","pp_18284212_640.jpg":"503x640","pp_18284212_480.jpg":"377x480","pp_18284212_340.jpg":"267x340","pp_18284212_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","hd_18284214_1920.jpg":"1920x1080","k_18284214_1280.jpg":"1280x1280","k_18284214_1024.jpg":"1024x1024","k_18284214_640.jpg":"640x640","k_18284214_480.jpg":"480x480","k_18284214_340.jpg":"340x340","k_18284214_220.jpg":"220x220","o_18284214_1280.jpg":"1280x853","o_18284214_1024.jpg":"1024x682","o_18284214_640.jpg":"640x426","o_18284214_480.jpg":"480x320","o_18284214_340.jpg":"340x226","o_18284214_220.jpg":"220x146","h_18284214_1280.jpg":"1280x854","h_18284214_1024.jpg":"1024x683","h_18284214_640.jpg":"640x427","h_18284214_480.jpg":"480x320","h_18284214_340.jpg":"340x227","h_18284214_220.jpg":"220x147","pp_18284214_1280.jpg":"1006x1280","pp_18284214_1024.jpg":"805x1024","pp_18284214_640.jpg":"503x640","pp_18284214_480.jpg":"377x480","pp_18284214_340.jpg":"267x340","pp_18284214_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15065223 Threads: 5 Questions: 3156870440 Slow queries: 7055564 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235089401 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/divlja-ljepota-koja-osvaja-ili-odbija-od-sjevernog-ulaza-u-kornate-do-telascice-1127503 [printLink] => /om/nautika/divlja-ljepota-koja-osvaja-ili-odbija-od-sjevernog-ulaza-u-kornate-do-telascice-1127503?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 638746 [name] => Darko Tralić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-05-14 20:59:21 [main_article_id] => 0 [alias] => darko-tralic [link] => /tag/darko-tralic ) [1] => stdClass Object ( [id] => 629605 [name] => jadranske đite [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-01-30 07:59:20 [main_article_id] => 0 [alias] => jadranske-dite [link] => /tag/jadranske-dite ) [2] => stdClass Object ( [id] => 321911 [name] => nautika [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => nautika [link] => /tag/nautika ) [3] => stdClass Object ( [id] => 354061 [name] => Kornati [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => kornati [link] => /tag/kornati ) [4] => stdClass Object ( [id] => 357803 [name] => NP Kornati [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => np-kornati [link] => /tag/np-kornati ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => jadranske đite [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Ruta od sjevernog ulaza u Kornate do Telašćice: divlja ljepota koja osvaja ili odbija [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3261 [name] => Miomir Štrbac [username] => miomir.strbac [email] => miomir.strbac@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$oBa2AAEGUKq/Ymg095Mrh.7uW.yCfYXSNnHxeF4nyWHs8x3qBlQvy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/miomir-strbac-3261 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1775 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/96410507fb7745ab8b7da88e9937be54?s=100&default=https%3A%2F%2Fmore.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/06/07/18283910.jpg [galleryCount] => 7 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Luka Gerlanc/Cropix [mainImageDesc] => Vikendaši se privezuju s pogledom na Kornate [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/06/07/18283910.jpg [title] => Vikendaši se privezuju s pogledom na Kornate Luka Gerlanc/Cropix ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/06/07/18283908.jpg [title] => Luka Gerlanc/Cropix ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/06/07/18283912.jpg [title] => Ugljan i Pašman bogati su zelenilom Luka Gerlanc/Cropix ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/06/07/18283914.jpg [title] => Brzina u kanalu je ograničena na 8 čvorova ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/06/07/18283916.jpg [title] => Motornjaci nemaju problema s mostom, ali jedrilice... ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/06/07/18284212.jpg [title] => Ljepota Kornata je u stijenama Željko Hajdinjak/Cropix ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/06/07/18284214.jpg [title] => Marina Dalmacija u Sukošanu Danijel Soldo/Cropix ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Počet ćemo s upozorenjem: Kornati nisu bezopasni. Djelić je to (namjerno neuređene) divlje prirode, stoga su neoznačenima ostale i brojne hridi i majušni otočići koje je u nepažnji lako previdjeti! Prolazi između kornatskih otoka ponekad su vrlo uski, a morske struje u njima znaju biti pojačane. Povrh svega, ovim se arhipelagom ne može ploviti noću jer, osim na njegovim NW i SE ulazima, tu nema nikakvih plovidbenih svjetala!

Zaljubljenici i oni drugi

Zanimljivo je da ne vole svi Kornate. Većina nautičara kad ih jednom upozna ostaje im vjerna, romantično rečeno, zauvijek; neki o njima čak vole pričati s neskrivenim zanosom. Ali nije zanemariv broj onih koji će na spomen Kornata odbrusiti: - Ah, kamenje! Stoput su ljepši drugi otoci, s tirkiznim uvalama, gustim šumama i zelenim obalama.

Jedan od razloga zašto Kornate neki izbjegavaju možda su i razmjerno skupe dnevne ulaznice u Nacionalni park, koje vrijede od 0 do 24 h bez obzira kada ste stvarno ušli u otočje i iz njega isplovili – dakle za kratak boravak od popodne do ujutro, s jednim noćenjem, treba platiti za dva puna dana. I

nače, ulaznice se unutar Kornata kupuju na dvije stacionarne recepcije, na otoku Ravni Žakan i u uvali Vrulje (otok Kornat), no djelatnici nacionalnog parka patroliraju uzduž i poprijeko kornatskog akvatorija, pa ako ih vi ne nađete, oni će ubrzo pronaći vas. Osim ulaznica, od njih možete kupiti i rekreacijske ribolovne dozvole te razne publikacije o Kornatima i suvenire.

​Iako Telašćica na Dugom otoku, cilj prve etape u ovom prijedlogu, zemljopisno čini cjelinu s Kornatima, povijesni razlozi i pripadnost drugoj županiji doveli su do toga da taj duboki zaljev postane zaseban park prirode (što je za stupanj niža zaštitna kategorija od nacionalnog parka), a njime upravlja druga ustanova.

---

image
Ljepota Kornata je u stijenama
Željko Hajdinjak/Cropix
---

Tako nautičari kojima su Telašćica i Kornati plovidbeno jedinstven prostor moraju svoj boravak u ovom akvatoriju plaćati odvojeno jednima i drugima, prema različitim cjenicima. Dobra je vijest pri tome da, ipak, ulaznica kupljena u jednom području vrijedi u nastavku toga dana i u drugom području.

Sa svim ovim podacima, držimo, potencijalni posjetitelj mora biti dobro upoznat prije no što zaplovi prema vjerojatno najljepšem, a svakako jedinstvenom dijelu Jadrana. Stoga i ovaj uvod u prvu kornatsku rutu. Ipak, treba vjerovati u točnost maloprije spomenutog većinskog mišljenja o ljepoti Kornata, a činjenica da se ulaz u ove vode (kao i u većinu nacionalnih parkova) plaća, malo će koga obeshrabriti u namjeri da pramac usmjeri u duboko plavetnilo prošarano bjelinom kamenih otočića.

Moguće polazne luke

Povoljan položaj za pokret prema Kornatima ima Marina Dalmacija (nekoć znana također i kao Zlatna luka, danas dio lanca D-Marin) između Bibinja i Sukošana. Mnogi će je jednostavno nazvati sukošanskom marinom, no stanovnici Bibinja to baš ne vole čuti; ona je doista izgrađena nasipavanjem bibinjskog, a ne sukošanskog dijela obale.

Ostavimo li njezino ime po strani, treba reći da je to, s 1200 vezova u moru, najveća nautička luka na istočnoj strani Jadrana, da je građena godinama (i još nije posve dovršena), te da ima jedan mali problem – iako gleda ravno u prolaz Mali Ždrelac, odakle je do Kornata samo osam milja, visina mosta nad Malim Ždrelcem (16,5 m) čini je nepogodnom za velike jedrilice.

---

image
Motornjaci nemaju problema s mostom, ali jedrilice...
---

Recimo još i to da je iz zadarskih marina do Maloga Ždrelca tri ili četiri milje više, a iz Biograda oko sedam milja više nego iz bibinjsko-sukošanske marine. Zato je, ako vam brod nije previsok, najbolja za početak ove rute ipak Marina Dalmacija.

Nakon izlaska iz marine usmjerit ćete pramac ravno preko Zadarskog kanala prema točki gdje se dodiruju otoci Pašman i Ugljan. Tamo je, u prvi čas skriven iza šumovitog otočića Mišnjaka koji se jedva razabire, prolaz Mali Ždrelac. Kako mu se budete približavali, primijetit ćete sve više manjih i većih brodica što se kreću prema istom cilju kao i vi; Mali Ždrelac je vrlo prometan, osobito ljeti.

​Umjetni prokop

Prolazom se naziva cijeli plovni put iz Zadarskog u Srednji kanal, ali najuzbudljivija je, naravno, plovidba kroz umjetni prokop na njegovoj S strani. Iako je rekonstrukcijom 2009. - 2011. proširen i produbljen, u njemu zna doći do prave gužve. Pravila su jasna, ali se ljeti mnogi nedovoljno podučeni i previše hrabri vikend-kapetani nadmeću za pravo prvenstva. Bježe tek kad naiđe veliki linijski brod ili trajekt.

Pokažite da ste savjesni i odgovorni nautičari i poštujte pravila. Držite se svoje desne strane i ostavite barem pedesetak metara između sebe i broda ispred vas. Zapamtite da struje mogu zanijeti i vas i njega i da će biti nužno dodati gasa kako bi se održao smjer, a plovilo pred vama je možda sporije od vas.

Još riječ-dvije o sidrenju u Malom Ždrelcu – tu ćete se vjerojatno zateći i u drugim prilikama, a ne samo u okviru ove rute. Bove u prolazu ljeti su često popunjene zbog dobre zaštite od maestrala, bure i juga. Jugo tu ipak zna jako puhati, ali bez velikih valova, a za bure odlučujuće je puše li više iz NNE (velebitska, tada je bolje pod Ugljanom) ili iz E (bura od levanta, tada je bolje pod Pašmanom).

Posljednjih ljeta s ugljanske strane nije bilo bova, ali ne znači da ih opet neće biti jer betonski su blokovi i dalje na dnu. Mnogi su zaranjali do njih (oni plići su već na 2-2,5 m dubine) i na njih se vezali vlastitim konopom. Dno u prolazu je pješčano s travom.

---

image
Ugljan i Pašman bogati su zelenilom
Luka Gerlanc/Cropix
---

Pličina Balabra

Nakon Maloga Ždrelca zaplovit ćete kursom 183 prema Proversi, sjevernom ulazu u Kornate. Najprije treba po lijevom boku ostaviti pličinu Balabra (crno-crveno-crni stup u moru s dvije kugle na vrhu, noću osvijetljen, s karakteristikom svjetla B Bl(2) 10s 3M), a potom otoke Lavdaru i Malu Lavdaru (svjetlo na Maloj Lavdari: B Bl 5s 8s).

Nakon pličine Balabre pripazite na niz otočića s vaše lijeve strane (Božikovac, Trimulići), oko kojih ima daleko ispruženih plitkih dna. Nakon Male Lavdare proslijedite još oko milju do prolaza između rta Ćuška na Dugom otoku i otočića Gornja Aba, i eto Male Proverse.

Cilj prvoga dana je četiri milje dubok zaljev Telašćica, park prirode na Dugom otoku. Telašćicu vrijedi vidjeti – uvalice, slano jezero Mir, čak do 166 metara visoki strmci (klifovi) s pučinske strane poluotoka... Atrakcije su to koje se pamte.

Prije no što nastavimo dalje i konačno uronimo u Kornate, recimo još riječ-dvije o kornatskim restoranima. Posvuda po Jadranu, kamo god pristali (ako se ne radi o posve pustoj uvali, a njih je sve manje) naletjet ćete na manji ili veći restoran, konobu...

Bili bolji ili lošiji, s manje ili više prijaznim osobljem, međusobno će se ti ugostiteljski objekti razlikovati ponajviše po maštovitosti i ukusu vlasnika. U Kornatima je donekle drugačije. Tu je dašak divljine i tradicije očuvan u većoj mjeri nego drugdje.

Privremeni restorani

Kornati nemaju struje (zato dizelski generatori rade do kasno u noć), a vođenjem restorana (na koje ćete ljeti naići u mnogim kornatskim uvalama) bave se cijele ribarske obitelji – ugostit će vas u svojim kućama u kojima se od jeseni do proljeća bave izvornim zanimanjima: lovom i sušenjem ribe, brigom oko maslina ili ovaca. To daje tim privremenim restoranima poseban šarm.

---

image
Brzina u kanalu je ograničena na 8 čvorova
---

Ipak, nije ni ovdje sve idealno; izbor jela svodi se često na najjednostavniji način pripreme ribe na gradelama, a vino je u pravilu lokalni opolo upitne kvalitete. Ima, naravno, i iznimaka: ružnih novogradnji, ali i restorana s bogatijom ponudom; onaj u uvali Opat, na primjer, diči se bogatijim menijem.

No, u ozračju sveukupne ljepote ambijenta možda ćete zažmiriti na poneku nesavršenost i mjestimično nagrđivanje izvorne ljepote.

---

PROLAZ KROZ MALI ŽDRELAC


Morski prolaz između otoka Ugljana i Pašmana prokopan je 1883. godine, a 2009. - 2011. temeljito preuređen. Proširen je s 20 na 56 m, produbljen je duž plovnog puta s 4,5 na 5 m, a most nad njim je povišen, nažalost samo za pola metra. Tako i dalje vrijedi zabrana prolaska plovilima višim od 16,5 m. Ulaz u prolaz iz smjera N (iz Zadarskog kanala), uz crkvicu Gospe od Sniga na ugljanskoj strani, širok je oko 200 m (dubina 6 m) i s obje je strane označen svjetlima; potom se širi u prostranu uvalu u kojoj su s W i E strane ljeti postavljene bove za sidrenje. U sredini, na plovnom putu, sidrenje je zabranjeno. Dubina po sredini je 5 m, prema obalama je pliće.

Uz Gospu od Sniga omalena je riva i kraći mol. Dalje prema S i izlazu ka Srednjem kanalu prolaz se sužava i tu je most s umjetnim prokopom pod njim. Plovni kanal obilježen je stupovima crvene i zelene boje sa svjetlima. U unutrašnjem jezeru između Ugljana i Pašmana dobra je zaštita od svih vjetrova, ali je ljeti more nemirno zbog prolaska brojnih plovila. Pristup iz S izložen je S i SW vjetrovima, pa po jugu može biti otežan. Morska struja pod mostom je promjenjiva smjera, brzine do 5 čv, što zna otežati upravljanje - treba ploviti jačim gasom da se održi smjer, i to svojom desnom stranom. Brzina je ograničena na 8 čv. Prednost imaju putnički i veći brodovi te oni koji dolaze iz NE. Manja plovila (do 15 brt) trebaju propustiti veće brodove koji svoj dolazak najavljuju sirenom.

---

---

VLASNICI ARHIPELAGA


Kornati su ljeti prepuni turističkih plovila svih vrsta, od malih brodica do moćnih (pre)brzih glisera koji vas mogu iznenaditi iza nekog rta, a tu su i bezbrojni turistički izletnički brodovi. Ipak, ne treba zaboraviti da ovo jedinstveno otočje pripada prije svega njegovim rijetkim stanovnicima i vlasnicima njegovih malih polja i pašnjaka. To su uglavnom Murterani i Betinjani, oni su zajedno sa žiteljima Zaglava (Dugi otok) cijeli arhipelag 1896. kupili od dotadašnjih vlasnika, zadarske osiromašene vlastele koja zbog nove agrarne politike u Dalmaciji nije više bila u stanju plaćati poreze.

Stanovnici otoka Murtera tako su postali vlasnici više od 90 posto Kornata. I danas oni ovamo dolaze tijekom cijele godine. Vode su tu bogate ribom, a pašnjacima najvećeg otoka, otoka Kornata, slobodno pasu ovce. Kada ujesen popusti turistička navala, kornatskim uvalama zavlada mir, prekidan tek brektanjem starih motora ribarskih čamaca i gajeta. U proljeće cijelo otočje pod mladom travom promijeni boju iz ljetne sprženo-žute u čudesnu zelenu.

---

---

KORNATSKE CIJENE, OGRANIČENJA I ZABRANE


Kornati nisu besplatni. Na službenoj web stranici www.np-kornati.hr pronaći ćete cijene ulaznica, a one ovise o dužini plovila, dobu godine i o tome gdje je ulaznica kupljena. Na primjer, za plovilo duljine od 7 do 10,99 metara dnevna ulaznica od lipnja do kraja rujna stoji 400 kn ako je kupljena izvan Nacionalnog parka ili online, ali čak 800 kn ako je kupljena unutar Kornata. Mnogi drže da je to previše.

Što ćete još dobiti plaćanjem ulaznice? Malo toga. Ograničenu opskrbu vodom i malu, slabo opremljenu i skupu trgovinu u ACI marini Piškera (a ljeti akvatorijem Kornata plovi i ne mnogo opskrbljeniji brod-trgovina).

Sidrenje i noćenje dopušteno je samo u sljedećim uvalama: Stiniva, Statival, Lupeška, Tomasovac - Suha punta, Šipnate, Lučica, Kravjačica, Strižnja, Vruje, Gujak, Opat, Smokica, Ravni Žakan, Lavsa, Piškera - Vela Panitula, te u uvalama Anica na Levrnaki, Podbižanj i Koromašna. Roniti se može samo u organiziranim skupinama i na određenim mjestima. Postoje i otočići kojima je zabranjen pristup.

---

---

D-MARIN MARINA DALMACIJA


23206 Sukošan, Bibinje-Sukošan 1
tel. +385 (0)23 200 300
web: www.marinadalmacija.hr
VHF kanal 17

Marina Dalmacija nalazi se između naselja Bibinje i Sukošan, 5,5 milja SE od Zadra. Sa svojih 1200 vezova u moru najveća je luka nautičkog turizma na istočnoj obali Jadrana. Dubine na vezovima su 3-7 m, a za plovila od 20 do 25 m koriste se posebni vezovi (boksovi) na E strani polukružnog otoka usred marine. Uz glavni prihvatni gat mogu pristati megajahte duljine do 80 m i gaza do 4 m. Većina gatova u W kraku marine namijenjena je čarteru. Struja i voda su na vezovima, kao i online video nadzor. Kranovi su od 30 i 20 t, travel-liftovi od 30, 35, 65 i 80 t, servisi za sve vrste popravaka na plovilu, elektronici i jedrima. Tu su i restorani, trgovine, praonica rublja, ronilački centri itd. Crpka za gorivo je na W ulaznom gatu.

Oprez! Uz obale W i osobito E od ulaza u marinu more je plitko.

Prilaz: Stup na pličini ispred rta Podvara (sa svjetlom BC Bl 5s 8/5 M; noću bijeli sektor vodi sigurnim vodama). Na W ulaznom gatu marine crveno svjetlo (C Bl(2) 5s 4M). Iz SE smjera, rtove Kažela, Plitkača i Podvara ostaviti 300-400 m desno zbog daleko ispruženih pličina.

Vjetrovi: Dobra zaštita od svih vjetrova.

---

---

image
Marina Dalmacija u Sukošanu
Danijel Soldo/Cropix
---

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Luka Gerlanc/Cropix Luka Gerlanc/Cropix Luka Gerlanc/Cropix Željko Hajdinjak/Cropix Danijel Soldo/Cropix
Luka Gerlanc/Cropix
Vikendaši se privezuju s pogledom na Kornate
Luka Gerlanc/Cropix
Ugljan i Pašman bogati su zelenilom

Brzina u kanalu je ograničena na 8 čvorova

Motornjaci nemaju problema s mostom, ali jedrilice...
Željko Hajdinjak/Cropix
Ljepota Kornata je u stijenama
Danijel Soldo/Cropix
Marina Dalmacija u Sukošanu
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/divlja-ljepota-koja-osvaja-ili-odbija-od-sjevernog-ulaza-u-kornate-do-telascice-1127503 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=6ef1264f4fd24cff7349ebb3b8d5065a1aa77224 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Ruta+od+sjevernog+ulaza+u+Kornate+do+Tela%C5%A1%C4%87ice%3A+divlja+ljepota+koja+osvaja+ili+odbija&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fdivlja-ljepota-koja-osvaja-ili-odbija-od-sjevernog-ulaza-u-kornate-do-telascice-1127503 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fdivlja-ljepota-koja-osvaja-ili-odbija-od-sjevernog-ulaza-u-kornate-do-telascice-1127503 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => jadranske đite [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [31] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [32] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

jadranske điteRuta od sjevernog ulaza u Kornate do Telašćice: divlja ljepota koja osvaja ili odbija

Piše Iz knjige Darka Tralića "Najljepše jadranske plovidbe"
15. rujna 2021. - 14:40

Počet ćemo s upozorenjem: Kornati nisu bezopasni. Djelić je to (namjerno neuređene) divlje prirode, stoga su neoznačenima ostale i brojne hridi i majušni otočići koje je u nepažnji lako previdjeti! Prolazi između kornatskih otoka ponekad su vrlo uski, a morske struje u njima znaju biti pojačane. Povrh svega, ovim se arhipelagom ne može ploviti noću jer, osim na njegovim NW i SE ulazima, tu nema nikakvih plovidbenih svjetala!

Zaljubljenici i oni drugi

Zanimljivo je da ne vole svi Kornate. Većina nautičara kad ih jednom upozna ostaje im vjerna, romantično rečeno, zauvijek; neki o njima čak vole pričati s neskrivenim zanosom. Ali nije zanemariv broj onih koji će na spomen Kornata odbrusiti: - Ah, kamenje! Stoput su ljepši drugi otoci, s tirkiznim uvalama, gustim šumama i zelenim...

13. svibanj 2024 19:57