StoryEditor
SlikarstvoMuzej grada Splita

Četvrti, virtualni nastavak prezentacije ‘Portreti grada‘ donosi vedute Splita iz 19. stoljeća koje prikazuje građevine kojih odavno nema

Piše Jasmina Parić
6. lipnja 2020. - 08:00
Frane Bratanić: Pogled na splitsku katedralu. 1848. foto Muzej grada SplitaMuzej grada Splita

Muzej grada Splita zadnjih se mjeseci jako aktivirao na području virtualnih izložbi. Dogodilo se to ponajviše zbog karantene, no u muzeju su uočili kako su takvi projekti odlično prihvaćeni i bilježe velik broj pregleda i komentara, pa će s njima nastaviti i ubuduće.
Muzej ima obilje dokumentarne i fotografske građe koja bi tko zna kada došla na red za neku "živu" izložbu, a na ovaj način postaje dostupna svima i može se pogledati neograničeno puta.
Trenutačno se na Facebook stranici muzeja "vrti" četvrti nastavak prezentacije "Portreti grada" koja predstavlja izbor splitskih veduta od 16. do 19. stoljeća iz likovnih zbirki ustanove, a priredile su je Nela Žižić i Helena Tresić Pavičić. Autor fotografija je Zlatko Sunko.

Mnogi likovni prikazi grada iz muzejskog fundusa toliko su puta viđeni i proživljeni da su već postali dio kolektivne memorije grada, ali jednako kao i drugi, manje poznati, uvijek iznova plijene pozornost uskog kruga stručnjaka, ali i široke publike. Pritom nije važno radi li se o interesu intelektualne ili emocionalne prirode, o posljedici znatiželje ili nostalgije jer ove vremešne splitske vedute čuvaju od zaborava vizure staroga Splita.

RODOLJUBNI DUH

Osim što pružaju dragocjene informacije o urbanističkom razvoju grada, one svjedoče i o načinu na koji su naši i strani umjetnici viđene i doživljene motive prenosili na podloge od papira, drva i platna slikarskim, crtaćim i grafičkim tehnikama.
U četvrtom nastavku prezentacije prikazane su vedute 19. stoljeća koje su rađene u inozemstvu.

image
Virgil Meneghello Dinčić. Splitska luka s veslačima, kraj 19. - poč. 20. st
Muzej grada Splita

Romantičarski duh pridonio je zanimanju Europljana za vlastite, ali i za "egzotične" zemlje, među koje se ubrajala i Dalmacija. U Split su pristizali brojni znanstvenici, putopisci, ali i likovni umjetnici, najviše iz Austro-Ugarskog Carstva, kojemu je tada pripadala Dalmacija.

Oni su na putovanjima izrađivali crteže i akvarele koji su se zatim prenosili na grafičke listove i objavljivali kao ilustracije putopisa, kao zasebni listovi ili kao dio grafičkih serija i albuma.

Nakon pobjede narodnjaka na općinskim izborima 1882. godine, nastaju vedute koje odražavaju rodoljubni duh građana Splita, a takva su djela splitskih slikara Faustine M. Vecchietti i Virgila Meneghella Dinčića.
Kustosica Nela Žižić, koja je i autorica teksta prezentacije, veli da nakon četvrtog nastavka "Portreta grada" slijedi i peti, koji će poput svojevrsnog kolaža objediniti sve prethodne.

VIRTUALNA ŠETNJA

- Mislim da ćemo nastaviti s ovakvim projektima. Napokon, vizualna smo bića i živimo u digitalnoj eri. Naprosto smo vezani uz računala; nitko danas neće doći pred vrata muzeja da bi pogledao u koji sat se otvara izložba, nego će to provjeriti na našoj web-stranici. U ovoj virtualnoj šetnji, tijekom koje promatramo kako se mijenalo lice Splita, susrećemo se s radovima iz različitih stoljeća i različite kvalitete. Neka imaju isključivo dokumentarnu, a neka i umjetničku vrijednost, dok je najsretnija okolnost kada su te dvije kvalitete udružene - kaže Nela Žižić.

image
M. Olivero: Splitska luka, 1892.
Muzej grada Splita

U prezentacije su, razumljivo, uključene čuvene grafike škotskog arhitekta Roberta Adama iz 18. stoljeća, a 19. stoljeće prezentirano je obiljem slika i grafika raznih autora: od priznatih slikara do amatera. Duh i ukus vremena odražava se u svakom radu. Ima tu strogih, čistih i detaljnih prikaza, romantičarsko - sjetnih, a i takvih koji su nakićeni obiljem brodova, jedrenjaka i galija, galebovima i agavama, štoviše, i figurama ljudi u građanskim odijelima ili narodnim nošnjama.

Veoma su često prikazani splitska luka, Pjaca, Peristil, samostan na Poljudu i Zlatna vrata.
- Radovi iz vremena prije fotografskog aparata posebno su nam važni, jer jedino oni prikazuju građevine kojih odavno nema. Mi možemo znati njihovu lokaciju ili imati opis, ali samo slika može oživiti te podatke - pojašnjava Nela Žižić.

Ravnateljica Muzeja grada Splita Branka Brekalo ističe pak kako je velik interes građana i za serijal prof. Gorana Borčića o starim splitskim kupalištima i pazaru, a upravo se prikazuju novi prilozi o splitskim trgovima.

- Virtualnim izložbama obilježili smo ove godine i Uskrs i Sudamju. Za Uskrs smo imali već priređenu izložbu uskrsnih jaja, interesantnih malih umjetnina koje su kipari Kažimir Hraste i Matko Mijić godinama jedan drugome darivali za blagdan. Na kraju smo zbog karantene ta djela prikazali virtualno, ali bit će prilike da ih Splićani vide i uživo - zaključuje ravnateljica.

#PORTRETI GRADA #MUZEJ GRADA SPLITA#VEDUTE

Izdvojeno

16. lipanj 2020 23:17